7 Inspirerende direct-to-consumer (D2C) merken in de Benelux

Zeven inspirerende direct-to-consumer-merken in de Benelux

Steeds meer klanten kiezen ervoor om rechtstreeks van een merk te kopen, en gelijk hebben ze!

D2C-merken kunnen niet alleen een bijzondere klantervaring bieden, ze zorgen er ook voor dat er geen tussenpersonen meer nodig zijn. Hierdoor hoef je als fabrikant niet meer je marge te verdelen. Lees hier 7 inspirerende voorbeelden van D2C-merken in de Benelux.

1. Veloretti

Nederland (en eigenlijk de hele Benelux) staat bekend om zijn fietscultuur, en we kunnen geen betere manier bedenken om te starten met onze lijst dan met een fietsenproducent, namelijk Veloretti.

Bij Veloretti kan je je fiets naar je smaak laten personaliseren. Met slechts een paar klikken kan je de fiets van je dromen samenstellen. Jij beslist: van het model tot het fietsmandje. En de fiets kan zo goedkoop of duur zijn als je maar wilt. 

Veloretti heeft zelfs mini-Veloretti-fietsen voor kinderen – Perfect voor het helle gezin!

Het is belangrijk om op te merken dat hoewel Veloretti rekening houdt met de wensen van mensen, dat het dat ook doet op het gebied van de wens voor eenvoudigheid. Klanten houden van keuzes, maar als je te veel keuzes geeft, heeft de klant moeite om te beslissen. Veloretti begrijpt deze situatie. En daarom biedt net genoeg opties voor personalisatie, zonder dat het te overweldigend wordt. Hiermee creëert Veloretti een unieke winkelervaring.

2. Verstegen

Net zoals vele merken heeft Verstegen een D2C-kanaal toegevoegd aan zijn merk. Ze hebben dit op zo een inspirerende manier gedaan dat we niet anders konden dan dit D2C-merk aan onze lijst toe te voegen.

Dankzij de block-chain technologie van Verstegen, kan je met één QR-scan zien waar je nootmuskaat vandaan komt. Ook kan je zien: wie de boeren zijn, of de prijsovereenkomsten met die boeren worden nageleefd en of de nootmuskaat echt de van de beste kwaliteit is.

In een notendop: Verstegen is in staat om een volledig andere betekenis te geven aan het woord 'transparantie'. Het bedrijf is trots op zijn unieke en duurzame samenwerking met lokale boeren, en om dit te vieren bieden ze de bewuste klant de mogelijkheid om te zien waar en hoe hun kruiden geproduceerd zijn.

Verstegen heeft ervoor gekozen om alles binnen het bedrijf te houden, van het transport tot de veilige verwerking, om zo volledige controle te hebben over het eindproduct. Op die manier is het bedrijf zeker dat het eindproduct voor de klant eerlijk, duurzaam en transparant is. 

Natuurlijk is dit niet onopgemerkt voorbijgegaan en in 2019 is Verstegen door de stichting Nederland CO2 Neutraal in Driebergen uitgeroepen tot het duurzaamste bedrijf in Nederland.  

3. Cowboy Magic Europe

Maak kennis met de topdog van de wereld van de huisdierenverzorging, Cowboy Magic Europe.

Cowboy Magic Europe neemt de huisdierenverzorging naar een volledig nieuw niveau. De producten van Cowboy Magic Europe zijn gewoon goed. Sterker nog, Cowboy Magic's producten zijn zo goed dat ze zelfs de favoriete producten van trimmers zijn om zijdezacht haar te creëren.

Cowboy Magic Europe heeft onlangs een D2C-kanaal toegevoegd aan zijn strategie. Met het beste dierenverzorgingsproduct op de markt en een sterke community kan het bedrijf een gunstige winkelervaring bieden aan zijn klanten. Hebben we al vermeld dat hun verzorgingsproducten niet geschikt zijn voor viervoeters? Mensen kunnen het ook gebruiken! Fantastische producten en een geweldige community, wat kan je nog meer wensen?

4. Van Moof

Move over, VanMoof is hier!

VanMoof staat bekend om zijn veiligheid. Als iemand je fiets aanraakt, wordt er een heel opvallende doodskop weergegeven en het bedrijf biedt ook een 'Piece of Mind service' - iets wat uniek is in de branche.


Met de 'Peace of Mind service' betaal je een vast bedrag voor het geval je fiets wordt gestolen. Een team van Bike Hunters zal dan binnen de twee weken je fiets traceren en terughalen, ongeacht waar je fiets is (zelfs over de grens). Als ze je fiets niet kunnen vinden binnen twee weken, dan krijg je gratis een vervangende fiets.

Dit alles maakt deel uit van de grote strategie van VanMoof om zijn fietsen te beveiligen door ze onaantrekkelijk te maken voor dieven. Iets wat een groot probleem is in de grotere steden als Amsterdam of Groningen.

Een stijlvol ontwerp, fantastische functies en een unieke service: de D2C-strategie van VanMoof is niet te stoppen. 

 5. Drinkies van Heineken

Heb je ooit al eens gedroomd van een ijskoud biertje dat aan je deur wordt geleverd? Heinken brengt dat voor elkaar.

Dit grote powerhouse-merk voegde een D2C-kanaal toe aan hun strategie genaamd Drinkies. Heineken boekte veel succes met hun bierbezorgservice. Amsterdammers konden via de app binnen een uur koud bier bestellen. Heineken breidde dit succes uit met de Drinkies-app. Met deze app kun je zelfs drankjes en snacks bestellen met een spraakopdracht aan Google.

De strategie werkt tweeledig: door de tussenpersoon (de supermarkt) weg te nemen, heeft Heineken de controle over zijn volledige klantenbeleving. Ten tweede is het gebruik van mobiel en voice-search erg slim. Het is een no-brainer waarom dit zo populair is.

6. OOt.nl 

OOt.nl denkt echt 'out of the box'.

Dit online ontbijtmerk reageert op een slimme manier op de groeiende vraag naar echt gezond eten en gemak. Het bedrijf biedt een fantastisch alternatief voor ongezonde supermarktmerken.

Naarmate de consumenten bewuster worden, willen ze weten vanwaar hun producten komen, wat er allemaal in zit en wat de eigenlijke voedingswaarden zijn. En dat doet OOt.nl precies. De oprichter van OOt.nl luistert echt doordacht naar de behoeften en wensen van de consumenten. En het is dat type mindset dat OOt.nl onderscheidt van andere bedrijven.


De verpakking past precies door een brievenbus (iets wat de consument de dag van vandaag apprecieert). Bovendien worden er slechts zes types granola aangeboden en wordt er zoveel mogelijk geproduceerd in Nederland. Op die manier kan OOt.nl de consumenten informatie verstrekken over waar het eten vandaan komt. Aangezien de producten van OOt.nl online worden verkocht, ondervinden ze geen concurrentie van de merken die in de supermarkt worden verkocht.

Kort samengevat: OOt.nl voorziet de moderne consument. Het product is gemakkelijk te bestellen, beantwoord belangrijke vragen en is authentiek op alle vlakken.  

7. Vedder & Vedder 

Vedder & Vedder is een toonaangevend gepersonaliseerd juwelenbedrijf in Amsterdam.

Aangezien de stijgende behoefte aan gepersonaliseerde juwelen, maken Vedder & Vedder gepersonaliseerde sieraden en verkopen deze direct aan de consument.

Van geboortesteenringen tot een vingerafdruk van een geliefde, the sky is the limit!

Deze identieke tweelingzusjes werken samen met in-house goudsmeden om uw gepersonaliseerde sieraad tot leven te brengen. Zo houden ze het product zo persoonlijk mogelijk, voorkomen ze onnodige verspilling en overproductie en houden ze je verhaal veilig. Je kunt zelfs een afspraak boeken om een ​​kijkje achter de schermen te krijgen. Daarnaast bieden ze zelfs V&V Garantie. Waar ze beloven elk sieraad te vervangen als het binnen de eerste 4 maanden verkleurt. Hiermee geven ze consumenten een veilig en zeker gevoel en bouwen ze een ​​sterke relatie met hun klanten. 

Is een D2C-strategie geschikt voor elk bedrijf?  

Direct-to-consumer (D2C) is nog een relatief nieuw bedrijfsmodel. Zoals hierboven vermeld, kan een D2C-merk echter zeer succesvol zijn. Waar dropshipping vroeger 'hot' was, willen meer klanten (vooral millennials) de tussenpersoon achterwege laten en rechtstreeks met de leverancier zaken doen.

Millennials hebben geen probleem om te kiezen voor alternatieve merken die hun prioriteiten begrijpen: gemak, lage kosten, authenticiteit en geweldige winkelervaring.

Terwijl dropshipping een slechte reputatie heeft, begrijpt D2C de wensen en behoeften van hun klanten, en daar speelt het op in. Je kunt koud bier laten bezorgen door Heineken. Verzorgingsproducten voor huisdieren op de stoep bezorgen. En fiets volledig personaliseren naar jouw eigen smaak en stijl.

Kortom, D2C-merken zijn in staat om een ​​betere klantervaring, merkpositionering en volledige controle over hun product, reputatie, data en een betere klantbeleving te leveren - en dat alles tegen een betere prijs. Een D2C-strategie lijkt voor veel merken te werken, wellicht zelfs voor jou. Neem contact op en bespreek de mogelijkheden met een expert.  

 

Contact us