'Snel afrekenen’: Hoe personaliseer je Shopify checkout?

Hoe personaliseer je Shopify checkout-pagina op een succesvolle manier?

 

Kan ik mijn Shopify checkout-pagina personaliseren?

Ja, je kunt je Shopify-kassa gedeeltelijk personaliseren. Er zijn een aantal functionele vereisten voor het Shopify-aankoopproces en de kassa. Dit zijn bijvoorbeeld bruikbaarheid, toegankelijkheid en gegevensbeveiliging. Vanwege deze vereisten zijn er beperkingen voor het personaliseren van het aankoopproces en de kassa.

Als het om de kassa-ervaring gaat, wil Shopify op elke webshop dezelfde gebruikerservaring garanderen. Shopify wil een goed geteste en betrouwbare kassa aanbieden en heeft er daarom voor gekozen voor een beperkt aantal aanpassingsmogelijkheden in Basic Shopify en Advanced Shopify. Zo kun je wel de kleur en lettertype van je Shopify checkout aanpassen onder het knopje ”thema instellingen”. Ook kun je je bedrijfslogo toevoegen en een afbeelding op je checkoutpagina wijzigen.

Echter kunnen Shopify Plus klanten nog veel meer. Zo kunnen Shopify Plus-klanten CSS toevoegen in de checkout. Ook kunnen ze een aparte kassa te gebruiken (een liquid template), wat meer aanpassingsmogelijkheden biedt voor je checkout.

Waarom het checkout-proces over verschillende pagina’s verdeelt in Shopify?

Het Shopify checkout-proces is verdeeld over drie pagina's: klantgegevens, bezorgmethode en betaalmethode. Voordat deze te zien zijn, is er het winkelmandje, dat in principe geen deel uitmaakt van het checkout-proces.

Shopify heeft meerdere mogelijkheden bestudeerd en koos voor de huidige oplossing waarbij het checkout-process is opgedeeld in meerdere pagina's (oftwel een multi-page checkout) in plaats van een one-page checkout.

Onderzoeken hebben aangetoond, dat one-page checkout het checkoutproces nauwelijks vertraagd. Daarnaast toont onderzoek aan dat het toevoegen van bestelgegevens netzoveel tijd in beslag neemt als een multi-page checkout.

Hoewel sommige bedrijven beter af zijn met een one-page checkout, is het voor bedrijven die veel data verzamelen waarschijnlijk handiger om een multi-page checkout te kiezen.

Getelastic heeft zelfs een  A/B-test uitgevoerd, om de gebruiksvriendelijkheid van een one-page checkout te vergelijken met een multi-page checkout. Deze test toonde aan dat een one-page checkout sales met 21,8% verhoogde. Hoewel dit cijfer indrukwekkend klinkt, is het belangrijk om er rekening mee te houden dat de resultaten afhankelijk zullen zijn van jouw branche of product.

Wordt de checkout in Shopify geüpdatet?

Ja. De Shopify checkout wordt automatisch geüpdatet wanneer Shopify nieuwe checkout-functies uitrolt. Shopify rolt regelmatig grotere updates. Merchants kunnen kiezen voor het serviceniveau: Shopify Basic, Shopify of Advanced Shopify. Hiermee krijgen ze automatisch updates na de release. In de Shopify-prijstabel kun je meer lezen over de verschillende serviceniveaus.

Indien je een Shopify Plus abonnement hebt, dan wordt je ruim op tijd geïnformeerd over mogelijke updates. De merchant krijgt hierdoor voldoende tijd om de aanpassingen voor het checkout en het aankoopproces te testen. Zodoende weten merchants zeker dat  ze naar behoren werken.

Grotere updates worden ongeveer één keer per jaar uitgerold.

Is het mogelijk om Shopify’s checkout beperkingen te omzeilen?

Tot op zekere hoogte is dit mogelijk. Met behulp van de Shopify Additional Scripts-editor kan de Shopify checkout enigszins aangepast worden. Aanpassingen met de Additional Scripts-editor zijn echter niet de meest duurzame oplossingen. Ze kunnen in het ergste geval voorkomen dat een klant niet door kan gaan met afrekenen. Niemand wil voorkomen dat er aankopen gedaan worden, dus we raden aan dat je hier geen gebruik van maakt.

Wat kan ik allemaal aanpassen in Shopify’s checkout en waarom?

Checkout customisation goals

Checkout customisation kan meerdere doelen hebben. De checkout kan bijvoorbeeld extra functionaliteit nodig hebben. Je zou dit kunnen gebruiken om extra informatie te verzamelen over de klant.

Over het algemeen vereisen bijna alle toevoegingen aan de checkout het Shopify Plus- abonnement. Met Shopify Plus kun je het aankoopproces en de basisfuncties van je checkoutprocess uitgebreider aanpassen. De uiterlijk van je Shopifychecout kan je wel eenvoudig aan passen in het thema zelf. Sommige merchants wilden bijvoorbeeld hun branding doorvoeren op hun checkout-pagina’s. Een goed voorbeeld van zo'n aanpassing is de Moomin Shop, waarbij het Moomin-kleurenschema terug te zien is in het aankoopproces en bij alle checkout-pagina’s.

Creatieve kleurenkeuzes kunnen de checkout zo een nieuwe boost geven. Een Shopify Plus-merchant heeft overigens nog uitgebreidere aanpassingsmogelijkheden voor de kassa op het gebied van stijlen.

De in-store pick-up en express-betaalknoppen verwijderen

Sommige merchants die in-store pick-up aanbieden, lopen vaker tegen het probleem aan dat de bestellingen van klanten die met PayPal, Google Pay of Apple Pay express betalen, naar de verkeerde winkel worden gestuurd. Express-betalingen versnellen het betaalproces, maar momenteel worden ze beperkt door een gebrek aan keuze van leveringsmethode. Het systeem probeert de goedkoopste leveringsmethode te kiezen. In-store pick-up is meestal de goedkoopste methode, waarbij de bestelling naar de voor de klant dichtstbijzijnde winkel wordt gestuurd. Als de merchant maar één winkel heeft in een stad, is de goedkoopste leveringsmethode niet per se de winkel die het dichtst bij de klant in de buurt ligt.

Als je bijvoorbeeld PayPal als betaalmethode aanbiedt, één of meerdere winkels hebt waar klanten hun bestellingen op kunnen halen en je tegen dit probleem aanloopt, neem dan contact met ons! Dan vertellen we je meer over de mogelijkheden voor het aanpassen van je checkout.

Betaal- en leveringsmethodes rangschikken.

Het is in principe mogelijk om de betaal- en leveringsmethodes in een volgorde naar keuze te plaatsen. Maar de enige functionele oplossing in de praktijk is het herschikken van de betaal- en leveringsmethodes met behulp van Shopify Scripts. Shopify Scripts zijn alleen beschikbaar voor Shopify Plus-merchants. 

Het toevoegen van betaalmethode-icoontjes en verklarende tekst

Sommige merchants willen graag de betaalmethoden duidelijker zichtbaar weergeven bij de kassa.  Het is mogelijk om in een meertalige webwinkel beschrijvende namen toe te voegen aan verschillende betaalmethoden. Shopify Scripts zijn alleen beschikbaar voor Shopify Plus-merchants.

Aanvullende details aan de bestelling toevoegen

Shopify Plus- merchants kunnen direct bij de kassa verschillende aanvullende details voor bestellingen verzamelen tijdens het aankoopproces. Dit kunnen bijvoorbeeld verschillende vormen van AVG-toestemming of business ID's zijn. Deze gegevens kunnen worden gebruikt voor het uitvoeren van verschillende acties op de bestelling en/of de gebruikersgegevens van de klant. Meestal is het opslaan van gegevens bij de kassa de gemakkelijkste fase, en daarna komen de grotere aanpassingen in gegevensoverdracht naar verschillende systemen.

 

Heeft jouw checkout aanpassingen nodig?

Neem contact op

 

VILLE PIETARINEN | SENIOR UX SPECIALIST |WOOLMAN