Growth hacking uitgepluist: Wat is growth hacking en hoe het zaak doen groeien?

Wat is growth hacking en hoe het zaak doen groeien?

Ik groei allerlei groenten en kruiden in mijn tuin. Sommige plantjes groeien goed, maar andere gaan dood. Wat doe ik fout?


Tuiniersexperimenten zijn te vergelijken met growth hacking. Mijn tomaten, aardbeien en uien kunnen alleen goed groeien onder de juiste omstandigheden.


Net zoals bij tuinieren, draait het bij growth hacking allemaal om de creatie van een geoptimaliseerde omgeving, zo kan jij de vruchten ervan plukken. Door je planten (je doelpubliek) te kennen en andere bijdragende factoren te optimaliseren, gaat jouw groei sneller en beter.


Net zoals andere zaakvoerders, of amateurtuiniers, heb je graag resultaat. Je ziet maar als te graag jouw harde werk als een goede investering. Dit kan enkel bereikt worden als je een flexibele mindset hebt en kiest voor de juiste aanpak.


In het hoofd van je klant kruipen

Beeld je dit eens in: we staan in je tuin. Er is een klein perceel in je tuin toegewijd aan de creatie van een groentetuin voor je gezin.


Ga je slechts twee tomatentrossen planten? Nee, vast niet. Je gaat ten eerste op onderzoek uit. Je gaat proberen het meeste je grond te halen, zodat jouw fruit en groenten in hun volste potentieel kunnen groeien. Dat is nu precies wat growth hacking is. 


De term “growth hacker” werd voor het eerst genoemd door Sean Ellis in 2010. Volgens Sean is een growth hacker een persoon, wiens ware doel groei is. Alles wat hij doet, wordt getoetst aan de potentiële impact op opschaalbare groei. 

Net zoals in mijn groenten perceeltje, wordt er door growth hackers veel gegraven. Ze analyseren je product:


  • Wat verkoop je?
  • Aan wie verkoop je (is er markt voor)?
  • Waarom zou een klant voor jouw product kiezen in plaats van die van een concurrent?
  • Hoe haal je klanten terug wanneer ze geen interesse meer tonen?

Growth hackers graven dus diep in de customer journey. Enkel door in het hoofd van je klanten te kruipen en de juiste formule te vinden, weten growth hackers hoe ze klanten moeten overtuigen.


Dit gaat vaak samen met uitgebreide onderzoeken en testen. Zodra een growth hacker klaar is met z’n onderzoek en de testen en weet wat er werkt, is het aan jou. Dit proces omvat de analyse van gegevens, de kosten van klantenwerving en budgettering.


Test je groei naar succes

Elke plant is anders en moet daarom ook anders behandeld worden. Sommige planten hebben liever zonlicht, terwijl andere het fijn hebben in de schaduw. Hetzelfde geldt voor je klanten. Het tijdperk “one size suits all” is voorbij. Elk bedrijf is anders en de klanten zijn dat ook. Growth hackers hebben het van mensen en psychologie, statistieken, A/B-testen, gebruikerservaringen en nog veel meer dingen om resultaten te behalen. 


Je kan inspiratie opdoen in verhalen die je hoort over growth hacking-strategieën, zoals die van Facebook en Airbnb, maar vergeet niet dat je bedrijf verschilt van het Airbnb. En, de tijden veranderen. Je kunt het succes van anderen niet herhalen. Die API's zijn al lang ingenomen.


Verlies geen tijd en energie in het na-apen van dezelfde strategieën die een decennium geleden werkten. E-commerce is voortdurend aan het veranderen, en dat moet jouw aanpak ook doen.


Wanneer ik een zaadje plant, weet ik wel welke plant ik ga krijgen, maar er is geen garantie dat het zaadje zal ontkiemen of zelfs zal overleven. Ik moet een zeiltje in het oog houden en mijn planten de juiste voeding blijven geven. Alleen als ik mijn planten goed ken en de juiste informatie goed gebruik, zal ik een weelderig groen perceeltje in mijn tuin ontwikkelen.  


De impact van COVID-19 op e-Commerce 


Het jaar 2020 heeft ons allemaal overvallen met een pandemie. Iets wat tot nu toe niet geanalyseerd, laat staan verwacht, kon worden. Sommige bedrijven hebben meer succes gehad, terwijl anderen een moeilijke tijd hebben ervaren, zelfs de retailers


De pandemie heeft er wel voor gezorgd dat we één ding niet mogen vergeten: de bedrijven van de toekomst moeten een flexibele mindset hebben. Start-ups, ontwikkelende bedrijven en zelfs grote ondernemingen. De aanpassing naar nieuwe strategieën is de enige mogelijkheid om de vaart erin te houden. Het is de enige manier om later ten volste de vruchten te kunnen plukken. 


Externe factoren, zoals de wereldwijde pandemie, veranderen het gedrag van klanten. Ze brengen meer tijd online door, zoeken meer en ze zijn minder geneigd om abonnementen op te zeggen. Gebruik die kennis en trek hier jouw voordeel uit.


De juiste klant naar jouw tuin leiden

Het lijkt misschien allemaal een beetje overweldigend, maar dit is de reden waarom nieuwe bedrijven razendsnel groeien. En het is ook de reden waarom ook jij op aan boord van het growth hacking zal moeten springen. 


Net als in mijn tuinperceeltje heb ik als start-up een beperkte tijd en hulpmiddelen. Ik kan gewoon geen 27 planten in één keer zaaien als ik slechte de ruimte heb voor 3. Anders zal geen enkel kanaal de aandacht krijgen die het nodig heeft. Hetzelfde geldt voor growth hacking. 


Een goede growth hacker zal verschillende integraties instellen en weten welke tools gebruikt moeten worden om tijdverlies te vermijden. Op die manier zal een growth hacker de juiste klanten naar zijn prachtige tuin leiden.

Contact us