E-commerce na de shock: klantenwerving in de wereld van nu

E-commerce na de shock: klantenwerving in de wereld van nu

De wereld is veranderd met een onvoorstelbare snelheid. De vraag naar digitale diensten is flink gestegen en het koopgedrag van mensen heeft zich grotendeels verplaatst naar het web. We hebben veel vragen gekregen over hoe je als online ondernemer je acquisitie kan aanpassen aan deze bijzondere tijden.

Het is duidelijk dat deze schokgolf door de economie voor webwinkels niet gelijkmatig uitpakt. Sommigen hebben in slechts enkele dagen een nieuw verkooprecord neergezet voor de hele maand. Aan de andere kant zijn er ook ondernemers die te maken hebben met een omzet van nul. In deze blog zal ik eerst in het algemeen de nieuwe situatie toelichten, en daarna enkele praktische tips delen die we aan onze klanten hebben meegegeven.

Wat voor data hebben we verzameld?

De nieuwe situatie is er nog maar net, dus het is nog niet mogelijk om het totaalbeeld van de effecten van het coronavirus te beoordelen. Maar het is duidelijk dat e-commerce de winnaar is van deze nieuwe wereld. Mensen kunnen en willen steeds minder naar fysieke winkels toe. Tegelijkertijd blijft de behoefte aan winkelen en bepaalde producten bestaan. Voor veel van onze klanten neemt de vraag naar kleding en accessoires nu af, maar het is lastig om te voorspellen wat er de komende maanden gaat gebeuren.

De vraag naar hobbyartikelen varieert enorm. Handwerkwinkels zien bijvoorbeeld een grote stijging van hun omzet, maar het tegenovergestelde geldt voor de verkoop van bijvoorbeeld ijshockeyschaatsen of voetbalschoenen. De komende weken zullen laten zien wat de toekomst voor e-commerce in petto heeft. Ik raad webwinkeliers aan om echt proactief te zijn. Veel van onze klanten hebben de afgelopen twee weken al nieuwe productcategorieën aan hun webwinkels toegevoegd, zodat ze kunnen inspringen op de veranderende vraag.

Moet ik mijn marketingbudget aanpassen?

Voor betaalde advertenties hangt het echt af van wat er wordt bedoeld met “aanpassen”. Voor de meeste ondernemers is het een goed idee om net als voorheen door te gaan met betaalde advertenties op Facebook, Instagram en Google. Marketingbudgetten moeten wel kritisch geanalyseerd worden: is het koopgedrag van je klanten veranderd of niet? Reageren ze nog steeds op betaalde advertenties op dezelfde sociale media kanalen? In bepaalde Europese markten is een dalende trend te zien in de reclametarieven, dus voor sommige marketeers biedt de huidige situatie juist nieuwe kansen. 

Het is hierbij wel van belang om de inhoud van je reclame aan te passen, en dan met name de tekst van je advertenties. Vermijd alles dat mogelijk opgevat kan worden als smakeloos of ongepast. Probeer positieve woorden en uitdrukkingen te gebruiken. Kleine webwinkels hebben bijvoorbeeld al nieuwe klanten aangetrokken door te vertellen dat klanten in feite een lokale ondernemer steunen door bij hen te winkelen. Een ondernemer met een gezicht en met een mooi verhaal achter hun bedrijf. Grote webwinkels hebben in hun advertentieteksten niet alleen aangetoond hoe ze rekening houden met hygiënevoorschriften, maar laten ook zien dat ze graag in de bres springen voor de mensen die het hardst worden geraakt door de coronacrisis. Vergeet ook niet dat e-commerce een belangrijke rol kan spelen in het ondersteunen van lokale goede doelen en organisaties. Zo produceren Louis Vuitton en Bavaria momenteel bijvoorbeeld gratis desinfecterende handgel voor de zorg. Ook maken talloze lokale naaiatelier nu wasbare mondkapjes. 

Waarom is het juist nu zo belangrijk om te focussen op online adverteren?

Het gebruik van sociale media is op veel plekken toegenomen. Daardoor krijgen steeds meer mensen online advertenties te zien. Niet alleen in Europa, maar over de hele wereld. De afgelopen week heb ik bij meerdere webwinkels een grondige analyse losgelaten op de beschikbare data. Er wordt op werkdagen aanzienlijk meer overdag gewinkeld dan voorheen. De online winkelwagentjes stonden vol met een grote variatie aan producten, en veel aankopen waren voor een fors hoger bedrag dan normaal.

In zulke tijden is het ook belangrijk om je eigen sterke kanten te onthouden. Veel van onze ondernemers zijn nu bijvoorbeeld nóg sneller in het beantwoorden van vragen van hun klanten. De motivatie om je klanten zo goed mogelijk van dienst te zijn blijft de ruggengraat van je bedrijf - dat is hetgeen dat jou van de rest onderscheidt. Terwijl onze normale sociale contacten steeds minder worden, kunnen advertenties - meer dan ooit - een vorm van virtuele ontmoeting en positieve emoties zijn.

Mikko Rekola, lead growth hacker / Woolman

 

Ben jij er klaar voor? Heb je hulp nodig met klantenwerving of het analyseren van je e-commerce data? Wij helpen je graag! 

 

Marcel van Plateringen

Country Manager (Netherlands)
marcel@woolman.io
+31 6 31 75 74 16