Direct-to-consumer (D2C): Wat is het en waarom is D2C dé trend van de toekomst?

Direct-to-consumer (D2C): Wat is het en waarom is D2C dé trend van de toekomst?

Wat is direct-to-consumer (D2C)

Een Direct-to-consumer (D2C) bedrijf is een producent die zijn producten (voor het grootste gedeelte) direct aan consumenten verkoopt. Dit betekent dus: geen tussenpersonen, geen resellers, geen groothandelaren en geen distributeurs.

In een D2C-bedrijf gaan de zaken dus anders. Zeker als je kijkt naar de verkoopstructuur. Zonder resellers en groothandels kunnen producten rechtstreeks van je eigen magazijn aan de klant bezorgd worden, zonder tussenpersonen.

Een D2C-strategie maakt het dus mogelijk om rechtstreeks contact te hebben met je klanten. Hierdoor krijgt een producent meer informatie over de consument. Zo kun je goed analyseren hoe een gemiddelde bezoeker van je webshop zich gedraagt. Deze kennis kun je vervolgens gebruiken om nieuwe potentiële klanten te werven.  

Direct-to-consumer dé trend van de toekomst?

Als je e-commerce trends bijhoudt, dan zal je het vast al hebben opgemerkt: een aantal Amerikaanse webshops zijn de afgelopen jaren enorm gegroeid. Allbirds, Warby Parker, en Dollar Shave Club zijn inmiddels bekende gezichten voor mensen die werken in e-commerce. Deze bedrijven zijn er zelfs in geslaagd om het koopgedrag van mensen te veranderen. 

Echter zijn de meeste nog geen bekende namen voor het grote publiek, tenminste niet in Nederland (behalve D2C-bedrijven zoals: Hello Fresh en Bloomon). We krijgen daarom ook vaak de vraag: “Waarom zou ik me bezighouden met een bedrijf die aan de andere kant van de wereld is en die toevallig veel verkoopt?”

Deze vraag is begrijpelijk, maar het antwoord is vrij simpel: omdat deze bedrijven  een echt talent hebben. Het zijn bedrijven waar je veel kan leren. 

Voordelen van Direct to consumer-aanpak?

Merken zijn onafhankelijk

Een D2C aanpak is om verschillende redenen interessant. Ten eerste verkoopt een D2C bedrijf rechtstreeks aan de klant. Hierdoor behoud een producent meer controle over hun assortiment en prijzen. Ook kan een D2C bedrijf een product verkopen tegen een lagere prijs en hun eigen winstmarge vergroten, omdat er geen tussenpersoon meer is. 

Daarbij laat ook elke transactie een digitaal spoor achter bij de producent. Als producent kun je gemakkelijk rechtstreeks met je klanten communiceren en eenvoudig inspelen op bepaalde trends.

Naast de bovenstaande redenen, maakt een D2C-model het ook mogelijk om een webwinkel te bouwen die met een traditionele distributiekanalen financieel niet haalbaar zou zijn.  

Kortom: een win-win situatie voor klant en producent!

Een D2C-model is natuurlijk niet een garantie voor succes: je moet het nog wel op de juiste manier toepassen. 

De meest succesvolle D2C-webshops hebben een duidelijke focus op één product of productsoort en bieden hele sterke klantervaringen. Ook combineren vele bedrijven, waaronder Trunk Club, Barkbox, Bloomon en Quip, DTC-verkoop met abonnementsvormen. 

Bij Quip hoef je bijvoorbeeld nooit meer af te vragen of je nog wel tandpasta in huis hebt. Voor een bescheiden maandbedrag krijg je elke 3 maanden een pakketje thuisbezorgd met tandpasta, flosdraad, een nieuw opzetstukje en een nieuwe batterij voor je elektrische tandenborstel. Een klant hoeft dus nooit meer na te denken, want elke maand staat er een doos klaar voor je op de stoep. 

Uitdagingen van een Direct to consumer-aanpak?

Klantwerving

Traditioneel gezien is het werven van potentiële klanten de grootste uitdaging voor de meeste webshops. Fysieke winkels hebben hier ook mee te maken: de leegstand in Nederlandse winkelcentra neemt toe. Steeds meer winkels worden vervangen door horeca of woningen. En momenteel houden natuurlijk veel fysieke winkels hun deuren gesloten vanwege de coronamaatregelen.

Online is het gelukkig een stuk makkelijker om klanten aan te trekken en te behouden. De data die mensen achterlaten bij hun bezoek aan je webwinkel kun je vervolgens gebruiken om nog gerichter op nieuwe klanten te targeten.  

Bij online D2C verkoop kan het lastig zijn om een klantenbestand te ontwikkelen dat groot genoeg is om de kosten te drukken. De gewenste omvang van je verkoopcijfers kun je niet altijd bereiken met alleen maar Nederlandse klanten. Soms moet je over de grenzen kijken, bijvoorbeeld naar acquisitie van Duitse, Scandinavische of Belgische klanten. Het inschakelen van de juiste expertise is daarbij echt van belang.  

Direct-to-consumers merken groeien als kool tijdens de pandemie

De afgelopen maand zien we steeds meer bedrijven rechtstreeks verkopen aan de consument. D2C maakt dus een enorme sprong i.v.m. het coronavirus. Mensen kunnen hun bosje tulpen nu rechtstreeks bij de kweker halen. Streekboeren zagen hun rechtstreekse verkoop aan de klant verdubbelen. Ook steeds meer restaurants bezorgen zelf, zonder tussenkomst van Thuisbezorgd, Ubereats of Deliveroo. 

Zou jij het D2C-model moeten overwegen?

Als je mogelijk je eigen D2C webwinkel wil starten of je bestaande webshop verder wilt ontwikkelen, neem gerust contact met ons op. Onze experts helpen je graag!  

 
Neem contact op