Kaiko – Mode met een missie

Kaiko Mode met een missie

Het verhaal van Kaiko begint met oprichter en CEO Mirjam Sokka. Het was altijd al haar passie om mooie kleding van hoge kwaliteit te ontwerpen voor vrouwen en kinderen, maar niet tegen elke prijs. Het instorten van het Rana Plaza-gebouw, waarin textielfabrieken gevestigd waren, in Dhaka, Bangladesh in 2013 was een keerpunt voor Mirjam. Meer dan 1100 mensen kwamen om het leven. Grote spelers in de mode-industrie stopten vervolgens met hun productie in Bangladesh. Mirjam vroeg zich af wat er met alle talentvolle werknemers ging gebeuren, nu de industrie zich terugtrok.

Ze begon een persoonlijke missie: mode met een maatschappelijke verantwoordelijkheid en het bevorderen van gelijkheid binnen de mode-industrie. Kaiko heeft minder kansrijke mensen in dienst, vooral in ontwikkelingslanden, waardoor deze mensen een betere toekomst kunnen opbouwen. Bovendien doneert Kaiko 7% van de jaarlijkse winst aan Women’s Bank, een netwerk van donateurs, die zich inzetten voor een rechtvaardigere en duurzamere wereld, en het onderwijzen van vrouwen en kinderen. 

Een samenwerking met Woolman om sneller te leren binnen hun eigen eCommerce-team

Het eCommerce marketingteam van Kaiko wilde een beter begrip van de informatie die ze uit hun salesdata kunnen halen. Om hun eigen kennis verder te ontwikkelen, kozen ze ervoor om te gaan samenwerken met Woolman. Woolman heeft een toegewijd team van ervaren merchants die allles weten van internationale handel en de verschillende social media-platforms. Kaiko’s adviesraad vroeg Woolman’s Lead Growth Hacker, Mikko Rekola om samen met hen eCommerce-doelen op te stellen, en het team te begeleiden bij de aanpak en uitvoering.

”Er lijkt altijd wel een benchmark case te zijn waar we wat van kunnen leren, wanneer we een idee of de performance van een app bespreken met Woolman. Met deze vertrouwelijke samenwerking besparen we tijd, geld en stress”.
Suvi Pakkala, Marketing & eCommerce Manager

De teams van Kaiko en Woolman komen twee keer per maand samen om uitgebreid in de resultaten te duiken, en nieuwe tests te plannen voor de komende weken. Er wordt continu verder ontwikkeld, en samen geleerd. Een belangrijk onderdeel van de samenwerking is het uittesten van nieuwe klantacquisitietactieken. Maar klanten betrokken houden bij het merk is misschien nog wel belangrijker.

”De samenwerking tussen Woolman en Kaiko is een uitdagend growth-traject geweest voor beide partijen. Als eerste zorgden we ervoor dat Kaiko alle mogelijkheden gebruikte die Shopify D2C merchants biedt. Daarna hielpen we Kaiko om via verschillende kanalen alles uit hun klantenwerving te halen. Kaiko heeft een heel trouw klantenbestand en tijdens het groeitraject realiseerden we ons dat Kaiko veel voordeel kon halen uit productrecensies en user-generated content op hun website. Daarom introduceerden we Yotpo bij Kaiko, en dit is inmiddels uitgegroeid tot een belangrijke app in hun webshop.”
Mikko Rekola, Lead Growth Hacker, Woolman

Groei en ontwikkeling door feedback en recensies van klanten

Kaiko heeft trouwe klanten die zich sterk verbonden voelen met Kaiko’s missie. Een belangrijk onderdeel van deze missie is transparantie over hun bedrijf, van productie tot klantervaring.

Kaiko wilde een simpele en efficiënte oplossing om met hun klanten in contact te komen en daarom stelde Woolman de tool Yotpo voor. Yotpo Reviews & Ratings werden toegevoegd aan de webshop. Reviews en beoordelingen helpen klanten bij het doen van een aankoop. Ze komen meer te weten over producten en zien eerlijke meningen van andere klanten. Het is bovendien volledig geautomatiseerd; elke recensie wordt automatisch gekoppeld aan het juiste product. Meer informatie over de maatvoering met behulp van recensies heeft het aantal retourzendingen verminderd. Het Kaiko-team herschrijft productinformatie wanneer ze zien dat het beter kan. Recensies worden ook gebruikt voor het creëren van content voor advertenties, nieuwsbrieven en social media-posts. 

”Yotpo Reviews & Ratings zijn de basis van ons klantcontact. Binnen zeven dagen na elke aankoop sturen we een verzoek om feedback. Het is heel eenvoudig om de recensies te koppelen aan producten. Deze peer-to-peer content is veel krachtiger en geloofwaardiger dan die van onszelf. Het is ook heel leuk om deze authentieke content te delen met ons team, om even stil te staan bij wat we als team bereikt hebben.”
Suvi Pakkala, Marketing & eCommerce Manager

Sinds Kaiko Yotpo gebruikt, hebben ze al meer dan 9.000 recensies verzameld. Overall hebben ze een betrokkenheid van 27% en een sterrenbeoordeling van maar liefst 4,69.

Social media-beeldmateriaal van klanten in de webshop

De klanten van Kaiko geven graag feedback. Sinds de oprichting wordt het bedrijf regelmatig getagd in social media posts van klanten. Deze feedback is verspreid over verschillende kanalen, waardoor het moeilijk is om er gebruik van te maken. 

In het voorjaar van 2021 voegde Kaiko de tool Yotpo Visual UGC toe aan de shop. Het laten zien van echte foto’s van mensen in alle vormen en maten is enorm waardevol. Het alledaagse leven zie je nu eenmaal het best in door de gebruiker gemaakte content. In authentieke foto’s is het gevoel van verbondenheid tussen het merk en de klant tastbaar. Kaiko heeft een galerij Kaiko Looks voor UGC toegevoegd, die ze nu promoten. 

”Kaiko Looks is een geweldige manier om mensen onze producten in een andere setting te laten zien, en gedragen door klanten in plaats van modellen. Het is een mooie manier om samen prachtige content te creëren.”

Suvi Pakkala, Marketing & eCommerce Manager

Het beheren van de machtigingen voor het gebruik van de user-generated content kan nu eenvoudig vanaf één plek. Kaiko kan heel gemakkelijk het getagde beeld van een Instagram-account van een klant koppelen aan echte Kaiko-producten. Hierdoor kunnen klanten recensies lezen, beoordelingen zien en foto’s bekijken van producten gedragen door andere klanten. Een combinatie van goede producten en social proof, die klanten helpt bij het maken van weloverwogen aankopen.

De volgende stap: het Kaiko-loyaliteitsprogramma

Voor elk merk geldt dat het werven van nieuwe klanten belangrijk is voor groei, terwijl je tegelijkertijd je bestaande klanten niet moet vergeten. Het businessmodel van Kaiko komt elke twee maanden met nieuwe collecties en een loyaliteitsprogramma kan daarbij heel waardevol zijn. De lancering van een nieuwe collectie is een mooie kans om nieuwe klanten aan te trekken via branded advertising, wat Kaiko blijft doen met Woolman. En het is ook een uitstekende reden om bestaande klanten te benaderen via het loyaliteitsprogramma, via Yotpo. 

”We willen in nauw contact blijven met onze klanten en willen de mogelijkheid van het geven van feedback, communicatie en betrokkenheid laagdrempelig houden. Met de co-creatie van content en het loyaliteitsprogramma kunnen we dit verder ontwikkelen. De waarde is niet in euro’s uit te drukken, maar we denken dat de combinatie van onze eigen marketingactiviteiten en de door klanten gemaakte content samen kostenefficiënt zijn en heel waardevol voor onze community”. 

Suvi Pakkala, Marketing & eCommerce Manager