Wil je overstappen naar een eCommerce-platform? Bereid de migratie zorgvuldig voor en geniet van alle mogelijke voordelen van een online Shopify-winkel 

Bereid de migratie zorgvuldig voor en geniet van alle mogelijke voordelen van een online Shopify-winkel

De overtsap naar een eCommerce-platform is niet noodzakelijk problematisch of tijdrovend. Woolman helpt handelaars om van winkels zoals Magento, WooCommerce, Mycashflow, Drupal en Prestashop over te stappen naar Shopify. Door een zorgvuldige voorbereiding en een goede analyse van je behoeften wordt die overgang een succes.


Neem even de tijd om de eCommerce-platformen te vergelijken en een holistische oplossing te kiezen die voldoet aan jouw behoeften en de marketing van je winkel. Vergeet ook niet iets verder te kijken om er zeker van te zijn dat het gekozen platform ruimte heeft voor de groei van jouw bedrijf in de toekomst. 


Wanneer de overstap werkelijk gaat gebeuren, houd dan rekening met zaken die in dit artikel vermeld worden. Door een zorgvuldige voorbereiding is de overgang niet alleen gemakkelijker, maar bespaar je ook tijd.


Overdracht van gegevens en afbeeldingen

Een cruciaal, maar vaak arbeidsintensief deel van de overgang naar een nieuw eCommerce-platform is de overdracht van de gegevens van de oude winkel naar de nieuwe. In het algemeen worden de volgende types gegevens overgedragen: 


Producten en productengroepen

Klantengegevens en de ordergeschiedenis

Pagina's met inhoud, blogs en artikels

Vouchers, kortingscodes

Reviews

Denk op voorhand goed na over de gegevens die je wil overdragen. Het is een goed idee om hier een lijst van op te stellen. De lijst moet de volgende zaken bevatten: het aantal producten, de productgroepen en de pagina's met inhoud. Op die manier kan je van tevoren de juiste werkzaamheden regelen.


Je moet vooral voorzichtig zijn wanneer het aankomt op de productgegevens. Doorloop ze nauwkeurig om te er zeker van te zijn dat alle gegevens van de oude winkel naar de nieuwe worden overgedragen. Het kan namelijk voorkomen dat gegevens die niet worden overgedragen, niet zo gemakkelijk opgehaald meer kunnen worden eenmaal de overgang voltooid.


Als je maar een kleine hoeveelheid aan gegevens hebt, kan de overgang starten van een schone lei. In dat geval wordt de inhoud opnieuw manueel gemaakt en heb je het voordeel dat je meteen de nieuwe functies van het nieuwe eCommerce-platform kan gebruiken.


Als er iets meer gegevens zijn, moeten deze in grotere batches worden overgedragen. Dit gebeurt meestal in CSV-bestanden. Helaas bieden niet alle eCommerce-platformen dezelfde gegevensstructuren. In dat geval moeten de gegevens geconverteerd worden naar het correcte formaat, bijvoorbeeld in Excel. 



Handelaars willen vaak hun visueel updaten wanneer ze naar een ander platform overstappen. Het lijkt ons onnodig uit te leggen dat als de oude winkel kleine afbeeldingen van slechte kwaliteit gebruikte, dat deze er niet beter uit zullen zien op een nieuw platform. Indien mogelijk, ga voor de nieuwe winkel op zoek naar afbeeldingen van hogere kwaliteit van je winkel.

Tips voor productafbeeldingen:

De afbeeldingen zijn de gevel van je online winkel – Kies voor opvallende, unieke foto's.

Gebruikersinterface van de winkel
Als je een aantal specifieke functionaliteiten wenst voor de klantengebruikers van je winkel, dan is het een goed idee om ze nauwkeurig op een lijst te zetten. Een doordacht gekozen kant-en-klaar thema zal vaak de door jou gewenste functies bevatten. Dergelijke functies kunnen de volgende zaken omvatten: de verspreiding van productgegevens over verschillende vensters of bepaalde filters op een categoriepagina.


Heb je moeite met het kiezen van je Shopify-thema? In dit artikel kan je tips lezen over de dingen waarmee je rekening moet houden bij de keuze van je thema. 


Je moet ook begrijpen dat hoewel Shopify een gemakkelijk te gebruiken eCommerce-platform is, het gebruik en het onderhoud ervan kan verschillen van je oude, welbekende platform. Wees erop voorbereid dat bepaalde dingen niet helemaal volgens dezelfde logica zullen werken. Neem je tijd om het nieuwe systeem beter te leren kennen. 


Doorverwijzingslinks, digitale marketing en analytics

Om het bezoekersverkeer en de zichtbaarheid tijdens de overstap te behouden is het uiterst belangrijk dat de URL's van je winkel doorverwijzen naar de overeenstemmende Shopify-adressen. Het is uiterst belangrijk de pagina's die het vaakst bezocht worden, aan de juiste plek te linken.


Als je bezoekers over de vloer krijgt via Google- of Facebook-advertenties, is het een goed idee om contact op te nemen met je huidige marketingpartners en hen op de hoogte te stellen van de overgang naar een ander platform. En wat ook erg belangrijk is: vergeet niet om de betaalde service voor klantenwerving stop te zetten tijdens de overgang naar het nieuwe platform en die pas weer te starten eenmaal de nieuwe winkel draait. Dit vraagt voorbereiding, zowel voor de advertenties als voor de analytics.


Integraties met back-end systemen

Als je winkel geïntegreerd is met een ERP of een ander back-end systeem, plan en integreer dan ook de overeenstemmende functies in je Shopify-winkel. Het doel hier is om in de toekomst geen gegevens van het ene systeem naar het andere manueel over te dragen. Dat zou alleen maar het risico op fouten tijdens overdrachten verhogen. 


Wanneer je naar een ander eCommerce-platform overstapt, grijp dan meteen de kans om oude systemen te updaten naar je huidige zakelijke behoeften. 


Als je de overgang naar een ander eCommerce-platform uitgesteld hebt, omdat je je zorgen maakt over de compatibiliteit met je systeem, neem dan gerust contact met ons op. Wij staan voor je klaar om je verder te helpen.


Je kan dit!

Je winkel een make-over geven is een goede kans om het te updaten, zodat je zaak beter ondersteund wordt en je leven als ondernemer vereenvoudigd wordt. Het maakt je doelen ook scherper, aangezien je minder tijd zult besteden aan oplossingen voor technische problemen en handelingen, zodat je je kan focussen op het boosten van de verkoop en de groei van je zaak.


Als je de overstap wil wagen naar een online winkel van Shopify, neem dan contact op. We zullen samen de situatie bekijken en nadenken of Shopify het juiste platform is voor jou en je zakelijke behoeften. Voor nu en voor in de toekomst. 

Contact us