Kies de juiste verzendmethode voor jouw webwinkel

Kies de juiste verzendmethode voor jouw webwinkel

De logistiek van een webwinkel is een belangrijk onderdeel van een klantervaring, zelfs als een derde partij de bezorging uitvoert. Onduidelijke bezorgkosten en onhandige verzendopties zorgen er vaak voor dat klanten afhaken. Als een webwinkel een ruime keuze aan verzendopties en verzendkosten heeft, zullen klanten juist eerder geneigd zijn om een aankoop te doen.

Als klanten iets bestellen moet je ze duidelijke informatie geven over de status van hun bestelling. Wanneer wordt het pakketje verzonden en wanneer kunnen ze het verwachten? Zodra de producten aankomen is dat de eerste tastbare indruk van je bedrijf. De verpakking en het uitpakken van je producten heeft dus ook invloed op de beleving van je webwinkel. 

Waar moet je als webshophouder rekening mee houden als je je producten wilt versturen?

Kies de juiste verzendmethode voor jouw webwinkel

Voordat je een verzendstrategie kiest voor je webshop, moet je eerst twee belangrijke vragen beantwoorden:

  • Welke producten laat ik bezorgen? Zijn deze producten bijvoorbeeld breekbaar, groot of zwaar?
  • Waar stuur ik mijn producten naartoe? Lever je de producten bijvoorbeeld direct aan de klant of stuur je de producten op naar groothandels?

Verzendkosten

De verzendkosten zijn een belangrijk onderdeel van een klantervaring. Onverwachte (verzend)kosten zijn de meest voorkomende reden dat aankopen tijdens de checkout worden achtergelaten. Meestal worden verzendkosten pas in de laatste stap van de checkout aangeven.

Dit zijn vier populaire verzendstrategieën:

  1. Gratis verzending. Het is bewezen dat gratis verzending het conversiepercentage van een webshop verhoogt, maar de verzending kost de verkoper natuurlijk wel geld. Je moet dit verschil in de kosten op een andere manier compenseren, bijvoorbeeld door je prijzen te verhogen.
  2. Gratis verzending boven een bepaald bedrag. Ook kun je ervoor kiezen om alleen gratis verzending aan te bieden boven een bepaald bedrag (bijvoorbeeld bij aankopen vanaf €100). Dit stimuleert de klant om meer uit te geven. Wanneer een klant bijvoorbeeld een product wilt kopen van €85, kopen ze vaak ook iets kleins van 25 om in aanmerking te komen voor gratis verzending.
  3. Vaste verzendkosten voor alle verzendingen. Als je één tarief hanteert voor alle verzendingen, moet je eerst vaststellen hoeveel elke levering je gaat kosten en aan de hand daarvan een standaardtarief bepalen. 
  4. Vaste verzendkosten op basis van gewicht. Ook kun je verzendkosten bepalen op gewicht, bijvoorbeeld:
  • Minder dan 1 kg: €4,90
  • 1 tot 5 kg: €7,90
  • 5 tot 10 kg: €9,90
  • 10 tot 20 kg: €14,90

Welke verzendstrategie je ook kiest voor je webwinkel, wees duidelijk over de kosten tegen je klanten. Zelfs kleine onverwachte extra kosten kunnen ervoor zorgen dat je klanten zich op het laatste moment van de checkout nog bedenken. Met een slimme prijsstelling kun je daarentegen juist het gemiddelde orderbedrag verhogen en het conversiepercentage van je webwinkel laten stijgen.

Productverpakkingen

Bij het ontvangen van een pakket heeft je klant voor het eerst fysiek en tastbaar contact met jouw bedrijf. Wat voor eerste indruk wil je bij mensen achterlaten als ze het pakket openmaken? 

Verpak je producten op een manier die past bij de stijl van je merk. Staat jouw bedrijf bekend als duurzaam? Verpak je producten met gerecyclede materialen. Je kunt mensen ook positief verrassen met een kleinigheidje, zoals een klein cadeautje. Een handgeschreven kaartje, een sticker, een chocolaatje of iets dergelijks. Dit geeft klanten het gevoel dat ze iets extra’s hebben gekregen voor hetzelfde geld. Met een beetje geluk zullen ze hun positieve ervaring dan ook delen met vrienden, collega’s en familie. 

Informeer je klanten over verzendopties

Zorg ervoor dat je webwinkel duidelijk vermeld welke verzendopties klanten hebben en wat de bijbehorende prijzen zijn. Zo voorkom je vervelende verrassingen bij de checkout als klanten de bezorgkosten zien. Als de verzendopties voor een bepaald product afwijken van de rest, bijvoorbeeld omdat het heel groot of zwaar is, kun je dit vermelden op de productpagina. Ook kun je extra kosten bereken voor cadeauverpakkingen of duurzame verzend opties. 

Verzendingen over de grens

Als je van plan bent om je zaken uit te breiden naar een bepaald land, moet je weten welke verzendopties daar populair zijn. Kun je jouw bezorging aanpassen op de wensen van de lokale bevolking? Om daar een goed antwoord op te geven moet je eerst kennis opdoen over de diensten van grote internationale postbedrijven zoals DHL, GLS, DPD en FedEx. 

Verzendmethodes in Shopify

Het is makkelijk om de meestgebruikte verzendmogelijkheden in je Shopify webwinkel te integreren. Via de beheerdersinstellingen kun je bijvoorbeeld simpelweg pakketlabels afdrukken via de DHL app of de PostNL Labels & Afhaalpunten app. 

Logistiek in tijden van corona

Momenteel worden er in Nederland meer online bestellingen geplaatst dan normaal. De pakketbezorging kan hierdoor wat langzamer zijn dan normaal. Wees hier open en duidelijk over tegen je klanten, dat voorkomt teleurstellingen. Heb je een lokaal bedrijf, met redelijk wat klanten uit de omgeving? Kijk dan of het mogelijk is om je bedrijf aan te sluiten bij lokale initiatieven zoals Warenhuis Groningen, Velocity Fietskoeriers in Nijmegen of Fietskoerier Deventer. Zeker in tijden van corona willen mensen graag ondernemers en bedrijven uit de buurt steunen.

Checklist: hou deze punten in je achterhoofd bij het kiezen van verzendopties

  1. Kies voor verzendopties waar je klanten al bekend mee zijn. Bij bezorgingen naar het buitenland moet je eerst weten welke verzendopties in dat land gangbaar zijn. 
  2. Wees helder en duidelijk over de bezorgkosten tegen je klanten. Geef die informatie al ruim voor de checkout. 
  3. Je kunt altijd je verzendopties en prijsstelling aanpassen. Als bijvoorbeeld het aantal bestellingen fors toeneemt, zal je op een gegeven moment de logistieke opties opnieuw moeten overwegen.