Vijf tips: Wat werkt voor betaalde advertenties in deze uitzonderlijke tijd?

Vijf tips: Wat werkt voor betaalde advertenties in deze uitzonderlijke tijd?

We helpen onze klanten om de continuïteit van hun e-commerce-activiteiten te waarborgen. Zo hebben we tijdens deze uitzonderlijke periode een record aantal vragen ontvangen over adverteren, campagnes en het aanpassen van advertenties aan de huidige marktsituatie. Het is opmerkelijk dat deze crisis iedereen op een andere manier impact. Sommige profiteren, terwijl andere bedrijven hun omzet tot wel 90% zien dalen.   

De situatie verandert snel en volgende week lijkt al ver weg. In het grotere geheel groeit de verkoop van e-commerce en dit wordt ondersteund door alle gegevens die we hebben verzameld. Dus hoe bereik je klanten in deze tijden? We hebben bezoekers gemonitord in diverse webwinkels en hebben geholpen bij het werven van nieuwe klanten. Bij klantenwerving is het duidelijk: zowel kanalen als advertenties werken nu op een andere manier werken dan normaal.

Hieronder lees je de vijf nieuwste trends over betaalde advertenties tijdens de coronacrisis. Hou er rekening mee dat er marktspecifieke verschillen zijn in de verschillende kanalen en dat situaties snel kunnen veranderen i.v.m het coronavirus. 

1. Instagram Stories

Instagram Stories is duidelijk het beste kanaal voor betaalde push-advertenties, met een bredere demografische segmenten. Voorheen dachten mensen dat Instagram Stories vooral het kanaal was voor jonge vrouwen. Tegenwoordig zien we dat het ook steeds makkelijker wordt om mannen te bereiken.  Om gebruik te maken van ‘Stories’ moet de klant kanaalspecifiek advertentiemateriaal leveren, inclusief beknopte teksten. Instagram Stories werden voor het coronavirus gebruikt voor retargeting, tegenwoordig zien we dat dit kanaal steeds belangrijker wordt voor acquisitie. Hoe produceer je kanaalspecifieke content en welke type content? 

Binnen een paar seconden moet je genoeg zeggen en interesse opwekken. De beste advertenties gebruiken animaties, vooral aan de randen van het scherm. Ook kun je bijvoorbeeld een knop in de advertentie plaatsen, zodat mensen sneller geneigd zijn om op een advertentie te drukken. Hoewel advertenties steeds interactiever worden, geldt bij tekst de regel: hoe minder, hoe beter.  Het is vooral belangrijk om rekening te houden met verschillende schermen en apparaten. We raden daarom klanten aan om een ​​groter en beter leesbaar lettertype te kiezen voor advertenties.

Met welke advertentie mogelijkheden kun je onderscheiden van de concurrentie? Een kledingwinkel maakte een advertentie, waarbij een bezoeker de webwinkel binnenkwam en de meest verkochte producten kon zien. Eigenlijk was dit gewoon een video-opname van hun bezoek aan de landingspagina, die ze zojuist hadden opgenomen en bewerkt in een advertentie van 3 seconden. De advertentie was een succes en converteerde erg goed. Een andere webshophouder voerde een locatiegebaseerde campagne uit waarbij advertenties en achtergronden werden aangepast aan specifieke geografische gebieden. Dit bleek uiteindelijk de beste advertentie ooit te zijn, gebaseerd op zowel conversies als directe verkoop.

2. Facebook LIVE

Steeds meer merken maken gebruik van Facebook Live.  Met Facebook Live, wordt er namelijk een push-notificatie verzonden naar de volgers van de pagina. Dit is een effectieve manier om bestaande klanten te betrekken en de persoonlijkheid van hun merk over te brengen. Sommige van onze klanten hebben ook Facebook Live gebruik en hebben in een zeer korte tijd positieve feedback ontvangen. 

Live video's namelijk eenvoudig worden gebruikt voor snelle interacties zoals feedback over product of op een persoonlijke manier de filosofie van een merk toe te lichten tijdens deze moeilijke tijden. De beste manier om het meeste uit dit kanaal te halen, is om volledig open, transparant en eerlijk te zijn met je klanten. 

Ook kun je leren van 's werelds grootste direct-to-consumer-merken door live sessies te combineren met sales. Dit wordt bijvoorbeeld bereikt door klanten kortingscodes of andere voordelen aan te bieden tijdens een Live sessie.  Live werkt het beste als je klanten een tweerichtingscommunicatie biedt. Het beste van alles is dat live video's in je account worden opgeslagen. Zo kun je ze altijd weer gebruiken (organisch of via betaalde advertenties), zodat je nog een grote massa bereikt.

3. Slimmere e-commerce e-mailmarketing

Dit gaat niet echt over betaalde advertenties, maar het is een cruciaal onderdeel van e-commerce marketingkanalen met betrekking tot bedrijfsvoering. Ook al heb je een enorme voorraad of niet genoeg sales, het is belangrijk om kalm te blijven. Een zorgwekkend voorbeeld is een bekend kledingmerk van Finland, die bijna op het niveau van spam is gekomen, omdat ze gemiddeld drie e-mails per dag sturen naar abonnees i.p.v wekelijks. De gevolgen en schade hiervan kunnen langdurig zijn. 

Een positief voorbeeld van e-mailmarketing tijdens deze periode is een gezonde supermarkt, die voortdurend de content veranderde met een actieve e-mailautomatisering. Normale sales-gestuurde content leek niet geschikt gezien de situatie, dus werden de belangrijkste berichten geüpdatet. De nieuwe content gaf vooral leuke thuisblijf tips. Deze content werd zowel gebruikt voor de nieuwsbrief en de blog. Hoewel deze berichten geen commerciële aarde hadden, werden de berichten met een recordpercentage geopend en lag de conversieratio uiteindelijk op hetzelfde niveau van de beste promotiecampagnes. 

Niet alle marketing hoeft direct commercieel te zijn. Een indirecte commerciële aanpak met up-to-date content kan een goede ondersteuning van je marketing activiteiten zijn. Op deze manier kunt je nog relevanter zijn voor je klanten. Dit kun je ook eenvoudig toepassen aan paid advertising.  

4. De terugkeer van de Trick Trickster

De tijd die mensen op hun scherm doorbrengen is de afgelopen weken gegroeid naar recordniveaus. Hoe kun je hierop inspelen en hoe creëer je positieve content? De sleutel is om een ​​goede relatie met je klanten te onderhouden en iets terug te bieden.

Bijvoorbeeld, een van onze klanten maakt wekelijkse advertenties met een positieve invalshoek en stimulans. De advertentie komt terecht op een contentpagina, vertelt over de wens van het merk om de meest getroffen mensen door de situatie in Finland te ondersteunen. Ten slotte is er een kleine commerciële prikkel in de vorm van een kortingscode die voor een bepaalde tijd werkt. 

Content kan wekelijks of zelfs dagelijks worden geproduceerd, afhankelijk van de resources. Het belangrijkste is om content te produceren met een relevante invalshoek. Niet alleen voor organische marketing, maar ook voor betaalde marketing. Advertentiehoeken die normaal goed werken, zijn op dit moment niet relevant of raken niet de juiste snaren. Aan de andere kant kunnen bijvoorbeeld campagnes worden aangepast aan huidige omstandigheden.

 

5. Activeer klanten om content te maken 

De uitdaging voor velen is de contentkalender, die door deze bijzondere situatie vaak volledig in de prullenbak kon. Geplande content ideeën kunnen wellicht niet meer gemaakt worden of studio’s zijn gesloten. Dit is de uitgelezen kans om te investeren in klant gegenereerde inhoud. Veel direct-to-consumer-merken (D2C) werken al jaren samen met de meest loyale klanten. De content die door de klanten wordt gemaakt, heeft een bepaalde eerlijkheid, plezier en een beetje ruwheid waar sommigen naar op zoek zijn.  

Wanneer je samenwerkt met klanten om content te creëren, kunnen je de beste content ook gebruiken bij betaalde advertenties. Zo kun simpelweg beginnen met referenties en klantrecensies, maar ook verder uitbouwen, zodat klanten bijvoorbeeld rechtstreeks content creëert op de sociale mediakanalen van het bedrijf. Een van onze klanten die sportproducten verkoopt, creëert verschillende stimulansen om potentiële klanten in de juiste banen te leiden. 

Het is belangrijk om goed na te denken over juridische kwesties en eventuele samenwerkingsovereenkomsten documenteert. Klant gegeneerde content kan zeer authentiek overkomen en kan eenvoudig worden uitgevoerd, zelfs tijdens de huidige crisis.

Mikko Rekola, lead growth hacker / Woolman

Wil je meer tips en tricks ontvangen over betaalde advertenties en klantenwerving? Neem gerust contact op.

 

Contact us

Marcel van Plateringen

Country Manager (Netherlands)
marcel@woolman.io
+31 6 31 75 74 16