VERLOREN IN DE VERTALING – HERZIEN. HOE VOEG JE MEERDERE TALEN TOE AAN JE SHOPIFY WEBSHOP?

HOE VOEG JE MEERDERE TALEN TOE AAN JE SHOPIFY WEBSHOP

Dit artikel werd oorspronkelijk begin 2020 geschreven, maar is herzien en bijgewerkt op basis van de manier waarop het Shopify-ecosysteem is geëvolueerd sinds de release van de Vertaling API. (Bijgewerkt op 26 maart 2021)

Direct to consumer-merken (DTC) richten zich vooral op internationale groei. Logisch vanwege de aard van het bedrijf, dat niet afhankelijk is van resellers, maar ook omdat bijvoorbeeld 90% van de jongeren (16-24 jaar) in de EU ook aankopen doet in andere EU-landen. Een veelvoorkomende vraag van groeiende bedrijven en e-commerce-verkopers die ook buiten de eigen grenzen verkopen is: hoe kan ik meertaligheid aanbieden in mijn webshop?

Cross-border e-commerce is veel meer dan alleen taalversies. Er is niet één juist antwoord, want merken zijn verschillend en de startniveaus van verkopers variëren. Dit artikel is bedoeld om je te helpen een keuze te maken in het opzetten van een webshop met meerdere talen met Shopify.

Voorheen waren er drie manieren om meerdere talen aan te bieden op Shopify: 1. Een aparte webwinkel voor elke taal, 2. Het gebruik van vertaal-apps voor één webwinkel of 3. Headless e-commerce-implementatie. In dit artikel leggen we de focus op de eerste twee opties, omdat headless e-commerce een architecturale keuze is waarvoor een dieper begrip van de gehele oplossing nodig is. Wat betreft de eerste twee opties, voordat de Shopify Vertaling API werd uitgebracht raadden we alleen afzonderlijke webwinkels aan, omdat vertaal-apps op zijn zachtst gezegd gebrekkige resultaten opleverden vanuit het perspectief van zoekmachine-optimalisatie (SEO).

Bij Shopify Unite (juni 2019) werd een nieuwe optie om vertaal-apps te bouwen gepresenteerd als een uitbreiding op de Shopify GraphQL API (de zogenaamde Vertaling API). Deze werd eind 2019 uitgebracht en heeft de zaken aanzienlijk veranderd. Vertaal-apps werken nu correct vanuit SEO-perspectief en met Shopify Plus kunnen er tot 20 nieuwe apps worden toegevoegd (bijv. domain.com/en, domain.com/de, domain.com/nl) in één webwinkel, en tot vijf nieuwe apps met andere Shopify-abonnementen. Naast SEO zijn er echter nog meer dingen om rekening mee te houden.

Zonder headless zijn er nog steeds twee opties om uit te kiezen – afzonderlijke webwinkels of meerdere taalversies in één webwinkel. Maar wanneer kun je het beste investeren in vertaalapps of meerdere markten bedienen met een multi-store setup? We raden aan om het eens vanuit een breder perspectief te bekijken. Verschillende markten en Shopify ecosysteem-apps en -integraties geven je naast alleen de taal nog véél meer om over na te denken. Je kunt de aanpak niet kiezen zonder het ook vanuit de volgende perspectieven te bekijken: digitale marketing, verkoopkanalen, contentmanagement, magazijnen en logistiek, assortiment, valuta, prijzen, betaaldiensten, beoordelingen & recensies, en als klap op de vuurpijl, hoe dit alles verschilt in de verschillende markten waarin je actief bent en waar je je op richt.


Mogelijkheid 1. Meerdere talen vanuit één meertalige multiregion webshop

Een extra taal toevoegen en bijhouden kan op de lange termijn veel werk zijn als je veel productinformatie hebt, je assortiment vaak verandert, of wanneer een blog of door gebruikers gegenereerde content een cruciale rol speelt in je webwinkel. Als je je webshop wilt vertalen, dan is het aan te raden gelijk de hele webwinkel te vertalen, want webwinkels met een mengelmoes aan talen winnen meestal niet het vertrouwen van klanten en dat kan invloed hebben op de conversieratio’s.


Hoe taalversies werken

Shopify biedt momenteel een gebruikersinterface (UI) aan voor taalversies die je kunt gebruiken om talen toe te voegen en te verwijderen, en om voorbeelden te bekijken en vertalingen te publiceren. Shopify Admin heeft echter geen specifieke gebruikersinterface voor het beheren van andere taalversies dan de hoofdtaal van de webwinkel.

Je kunt meerdere talen beheren met apps of rechtstreeks via de Application Programming Interface (API), bijvoorbeeld met PIM (Product Information Management-systeem). Dit is een logische oplossing omdat verkopers zeer verschillende behoeften hebben en het geeft app-ontwikkelaars in het Shopify-ecosysteem de mogelijkheid om verschillende oplossingen aan te bieden voor meerdere behoeften. De ene app biedt mogelijk handmatige vertalingen, een andere automatische, en een derde kan misschien wel rechtstreeks een vertaalbureau aan jouw Shopify-webwinkel verbinden. Een verkoper kan zelf kiezen welke aanpak het beste past bij hun behoeften.

Toen dit artikel werd herzien, waren er al elf apps in de Shopify App Store beschikbaar. Ook een aantal andere interessante oplossingen zijn beschikbaar maar staan nog niet in de app store, zoals de op AI gebaseerde vertalingen van Transfluent. Hier is de directe link naar de lijst in de app store, die voortdurend wordt bijgewerkt.

Vertaal-app die werkt met webwinkeltalen

 

Met behulp van de Vertaling API kun je Shopify winkelbronnen op deze lijst vertalen. De lijst is vrij uitgebreid, maar niet eindeloos. De namen van de leveringsmethoden en de app-specifieke extra velden van Shopify, ook wel "privé metadatavelden" genoemd (deze velden hebben niets te maken met SEO-metadatavelden, die kunnen wél worden vertaald), kunnen bijvoorbeeld niet worden vertaald. Privé metadatavelden kunnen alleen worden bewerkt met dezelfde app als waarmee ze oorspronkelijk gecreëerd zijn. Openbare metadatavelden kunnen daarentegen wel worden vertaald.

Met het één-webwinkel-model voegt Shopify automatisch de nodige meta- en hreflang-tags toe waarmee zoekmachines de verschillende talen van de webwinkel kunnen herkennen. Sitemap.xml wordt op zijn beurt alleen gegenereerd in de taal van de primaire webwinkel. Houd er ook rekening mee dat de volledige URL's van de webwinkel niet vertaalbaar zijn, dus domein.com/en/products/product-name wordt niet vertaald naar domein.com/nl/producten/productnaam, maar naar domein.com/nl/products/product-name. Je kunt wel nog steeds zelf kiezen wat er achter de laatste “/” komt te staan.

Het is ook de moeite waard om eens naar aanpassingen van het thema met tags en metatags te kijken. Deze vormen geen belemmering voor het lanceren van een nieuwe taalversie van een webwinkel. Houd er rekening mee dat met het één-webwinkel-model alle uitzonderingen tussen de verschillende talen moeten worden aangepast, want de verschillende talen hebben standaard precies dezelfde kenmerken en functies.

Apps bieden niet per se ondersteuning voor meerdere talen

Misschien is het grootste nadeel van meerdere talen binnen één webwinkel dat, zelfs na anderhalf jaar sinds de release van de Shopify Vertaling API, de meeste Shopify ecosysteem-apps nog steeds niet meerdere talen ondersteunen. Dit geldt zowel voor front-end-apps zoals productbeoordelingen, recensies en back-in-stock-meldingen, als voor back-end-apps zoals marketingfeeds of segmentatie-apps.

Denk vanuit een zakelijk perspectief aan digitale marketing. Waarom? Omdat:

  1. Je misschien aangepaste marketingfeeds moet maken 
  2. Je misschien meerdere advertentie-accounts en pixels moet maken
  3. Sommige klantsegmentatie en data-analyse-apps die vaak worden gebruikt bij growth hacking, misschien niet werken zonder aanpassingen


Deze dingen zijn misschien moeilijk te herkennen als je niet bekend bent met digitale marketingtools of als je het hebt uitbesteed aan een bureau. Ze kunnen verwarring en gedoe veroorzaken en ervoor zorgen dat je niet kunt profiteren van de voordelen van Shopify - dat verkopers zich op de zakelijke kant laat concentreren in plaats van technologische aanpassingen.

Optie 2. Aparte webwinkels

Verschillende markten hebben verschillende behoeften en praktische problemen die moeten worden opgelost. Taal is daar slechts één van. Het managen van regionale verschillen en het oplossen problemen die daarbij komen kijken, is inderdaad vaak gemakkelijker met aparte webwinkels. Je kunt dan beginnen met het optimaliseren van je eigen contentmanagementprocessen of de internationale klantervaring.


Aparte webwinkels zijn meestal de beste oplossing wanneer je één of meer van de volgende functies wilt implementeren:


  • Aparte magazijnen in verschillende regio's, want aparte magazijnen en voorraden zijn makkelijker te beheren met aparte webwinkels. Hiermee bedoelen we aparte magazijnen voor elke regio, zoals Europa en de VS.
  • Verschillende assortimenten in verschillende regio's zijn makkelijker te beheren met aparte webwinkels en hier zijn geen aanpassingen voor nodig.
  • Verschillende prijzen: het is niet aan te raden om producten in verschillende regio’s verschillende prijzen te geven, omdat klanten zich bedrogen kunnen voelen als ze meer moeten betalen in hun eigen regio. De prijzen kunnen worden bepaald met behulp van het één-webwinkel-model en Shopify Payments, in de landen waar dit beschikbaar is (bekijk hier de lijst met landen). In andere landen zijn aparte webwinkels de enige optie.
  • Marktspecifieke campagnes kunnen gemakkelijker worden uitgevoerd in aparte webwinkels. Hiervoor is geen aangepaste codering nodig.
  • Verschillende valuta: zonder Shopify Payments kan er slechts één valuta worden gebruikt bij de kassa (zie hier de ondersteunde valuta's). Op de productpagina's en op andere plekken in de webwinkels is het mogelijk om de prijs in meerdere valuta weer te geven.
  • Lokale betaalmethoden. Met Shopify Plus kunnen betaalmethoden worden verborgen op basis van bepaalde gegevens, zoals het land van de klant, etc., maar met andere Shopify-abonnementen zijn aparte webwinkels de enige optie. De winkelvaluta kan van invloed zijn op welke lokale betaalmethoden kunnen worden gebruikt.

Denk bij aparte webwinkels ook aan apps

Bij verschillende webwinkels moet je er rekening mee houden dat apps apart geïnstalleerd moeten worden in meerdere webwinkels. Dit geeft je ook de mogelijkheid om de best mogelijke app of integratie voor een specifieke markt te kiezen.

Het gebruik van apps in verschillende webwinkels leidt tot extra kosten. Voor de apps zal je over het algemeen een paar euro per winkel extra moeten betalen. De duurste apps bieden vaak pakketprijzen aan voor Shopify Plus-verkopers met meerdere webwinkels. Overweeg apps, zoals Klaviyo (een aanvullende SaaS-dienst) voor e-mailmarketing. De app zelf is gratis (en is in feite een integratie tussen Shopify en Klaviyo), er worden alleen kosten in rekening gebracht voor het gebruik van de dienst. Als je voor meerdere webwinkels kiest, heeft dit dus nauwelijks invloed op de kosten.

Voorraadsynchronisatie

Als er één magazijn is voor meerdere webwinkels, is het synchroniseren van de voorraadniveaus tussen de webwinkels een van de eerste problemen waar je tegenaan zult lopen. Hiervoor zijn echter goede apps beschikbaar, maar het kan ook in de magazijnbeheersystemen of ERP-integraties worden bijgehouden als een van deze het hoofdsysteem voor de inventaris is.


SEO

Vergeet bij het meerdere-webwinkels-model niet de hreflang-tags, die lastig kunnen zijn om te automatiseren. Je zult ze moeten aanpassen, vooral wanneer URL-handles van verschillende webwinkels worden vertaald. Met dit meerdere-webwinkels-model wordt Sitemap.xml gegenereerd voor alle webwinkels en natuurlijk ook voor alle talen.


Shopify Plus

Shopify Plus-verkopers kiezen vaak voor aparte webwinkels in plaats van één webwinkel in meerdere talen. Shopify ondersteunt sinds kort centraal beheer van de meest essentiële onderdelen (analyse, rapportage en gebruikersrechten) voor de Shopify Plus-webwinkels. De precieze planning of het stappenplan voor meer functies is nog niet bekend.


Wat raden we aan?

Er zijn dus veel aspecten om rekening mee te houden. Als je je nog steeds afvraagt welke aanpak het beste voor je is, neigt ons algemene advies meer in de richting van aparte webwinkels - omdat het je op de lange termijn meer vrijheid en mogelijkheden biedt. Over het algemeen zijn er voor de problemen die je tegenkomt bij het maken van deze keuze betere en makkelijkere workarounds beschikbaar. De Shopify-winkelbeheertaal of accounttaal is een onafhankelijke optie die totaal geen invloed heeft op de webwinkel zelf - alleen Shopify Admin, dus je hoeft je hierover geen zorgen te maken. Je kunt hier de lijst met beschikbare Shopify-accounttalen bekijken. 

TERO JUNTTILA, CTO, WOOLMAN

Meer over

Shopify
Shopify Plus


Aanvullende blogs

Meer weten over shopify en talen?


Contact us