Singular Society: de lancering van een revolutionair winkelconcept met Shopify Plus

Singular Society winkelconcept met Shopify Plus

Het opzetten van een compleet nieuw retailmodel gebaseerd op lidmaatschappen is een behoorlijke uitdaging, maar Singular Society by H&M Group zag een gouden kans en greep die. Daarbij maakten ze handig gebruik van Woolman’s eCommerce-expertise. 

De Netflix van de fashion

Voor Erik Zetterberg en zijn team werd hun missie duidelijk toen ze naar andere sectoren keken:

"Waarom kopen we zoveel dingen die we niet nodig hebben, of zelfs niet echt willen?” ”Waarom is kwaliteit zo duur?”

"Hoe kunnen we klanten kwaliteitsproducten bieden die op een verantwoorde manier zijn gemaakt, maar die ook zorgen voor een gezond en betrouwbaar bedrijf op de lange termijn?”

En zo werd Singular Society geboren. 

Onder leiding van een klein team van deskundigen uit de branche verkoopt Singular Society zorgvuldig samengestelde woonproducten en kleding. In plaats van deze producten contant af te rekenen, biedt Singular Society een abonnementsdienst aan. Abonnees kunnen elk item kiezen tegen kostprijs en dit gemakkelijk rechtstreeks bij hen thuis laten bezorgen, in ruil voor een bescheiden maandelijkse bijdrage.

"Het runnen van een traditioneel retailbedrijfsmodel brengt hoge risico's met zich mee. De cashflow is zwaar en vaak niet duurzaam. Door te switchen naar een op abonnementen gebaseerd model konden we experimenteren met een nieuw businessmodel, waarbij de inkomsten niet meer uit de winstmarges van producten komen, maar uit een lidmaatschapsbijdrage, net als bij Netflix.”

- Erik Zetterberg, Creative director en het brein achter Singular Society.

Een revolutie in de detailhandel

"De wereld heeft niet nog meer merken nodig, maar een doel”.

Het vermogen om te innoveren is cruciaal voor elk succesvol merk. Noem het ’survival of the fittest’, agile zijn of gewoon een kwestie van gezond verstand; door te innoveren wordt e-commerce een succes. En als je de eerste bent met iets, heb je een voorsprong op de concurrentie. Dat is precies wat het sterke merk Singular Society heeft gedaan.
 
"Dankzij dit model kunnen we het grote probleem in de detailhandel aanpakken: wanneer je iets van hoge kwaliteit wilt maken, wordt het snel enorm duur door de winstmarges die worden toegevoegd. Dit probleem wilden we oplossen. Eigenlijk wilden we kwaliteit betaalbaar maken, en we denken dat dat met dit model kan.”

"We keken naar andere branches en merkten bijvoorbeeld op dat mensen geen losse films meer huren. Bedrijven die hun branche echt hebben veranderd, zijn allemaal overgestapt op een op abonnementen gebaseerd businessmodel. Wij vroegen ons af of we iets vergelijkbaars konden doen in de retailbranche. Na wat eerste berekeningen concludeerden we dat het echt zou kunnen werken. Toen dachten we: als we geld verdienen aan lidmaatschapsgelden in plaats van aan de producten die we verkopen, is dit ongelofelijk waardevol voor de klant! En vanuit een zakelijk oogpunt is een voordeel dat hier veel minder risico’s aan zitten.”

- Erik Zetterberg, pionier van het eerste op lidmaatschappen gebaseerde retailmerk, Singular Society

De uitdagingen:

    • Een compleet nieuw businessmodel bouwen op een bestaand e-commerceplatform dat eigenlijk niet bedoeld is voor abonnementsmodellen.
    • Het ontwikkelen van een op abonnementen gebaseerde winkel die functioneert als een 'D2C pivot store' met logistiek van derden, verschillende verkoopkanalen - alles in één gebruiksvriendelijk systeem met eindeloze schaalbaarheidsniveaus. 
    • Het ontwikkelen van een op maat gemaakte app voor het afhandelen van abonnementen.
    • Een uitzonderlijke klantervaring creëren, waardoor klanten enthousiaste fans worden.

Een compleet nieuw op abonnementen gebaseerd bedrijfsmodel met Shopify Plus

Het vaststellen van een gouden zakelijke kans is één ding, maar dit nieuwe bedrijfsconcept vervolgens ook implementeren is een tweede. Singular Society riep de hulp van Woolman in voor de ontwikkeling van hun op abonnementen gebaseerde onderneming en een op maat gemaakte merchant app op Shopify Plus.

Door de innovatieve visie van Singular Society te combineren met onze grondige kennis van e-commerce, konden we binnen een paar maanden de eerste op abonnementen gebaseerde webshop ter wereld bouwen. Omdat voor het businessmodel van Singular Society een uitzonderlijk goede klantervaring nodig is, werden personalisatie- en automatiseringstools als Klaviyo geïntegreerd. Met deze tools kan Singular Society hun groeiende community verder ontwikkelen en laten groeien. 

”Nieuwsbrieven van hoge kwaliteit worden automatisch verzonden naar de klanten van Singular Society, met een extreem hoog openingspercentage van 66%, terwijl de benchmark in de branche slechts 20% is.”

- Mikko Rekola, Head of growth services

Met hulp van Woolman’s growth team blijft Singular Society groeien door hun klantgegevens te analyseren en content van hoge kwaliteit te creëren. Singular Society heeft nu de juiste tools en partner om op te schalen – wanneer ze maar willen. 

Ben je er klaar voor om aan de slag te gaan met jouw nieuwe bedrijfsconcept?

 

Talk to a expert 

   

 

Lees meer succesverhalen van onze klanten