Migratie van Magento naar Shopify Plus: Acon’s sprong naar internationaal succes

Acon’s sprong naar internationaal succes

Migreren naar een nieuw eCommerce-platform kan spannend zijn, zeker wanneer je een marktleider bent zoals de internationale trampoline-gigant Acon. Gelukkig zocht Acon een vertrouwde Shopify Plus-partner, Woolman, voor een stressvrije migratie. 

Magento presteerde niet goed en stond internationale groei in de weg

Wanneer je een marktleider bent zoals Acon, wil je je online shop niet migreren tenzij er een belangrijke ROI is om dat wel te doen. Voor Acon was het echter heel duidelijk: hun huidige Magento-webshop belemmerde hun groei.

  • Er werd tijd gestoken in het oplossen van bugs in plaats van in internationale ontwikkeling
  • Acon’s groeiende community kon niet worden gestimuleerd en ontwikkeld
  • Een gebrek aan betrouwbaarheid en schaalbaarheid voor internationale groei
  • Een probleem met ordermanagement tussen al hun verkoopkanalen, met name Amazon.

Met Acon’s Magento-webshop kon Acon’s groeiende community niet worden gestimuleerd en ontwikkeld. Er werd tijd en geld gestoken in onderhoud en bugfixing, in plaats van in internationale groei. En wat misschien wel het grootste probleem was: Acon’s oude Magento-shop veroorzaakte problemen met het ordermanagement tussen al hun verkoopkanalen, en met name Amazon. Kortom: Magento stond Acon’s internationale groei in de weg.

Migratie van Magento naar Shopify Plus

"We waren op zoek naar een schaalbaar e-commerce-platform en dat is wat Shopify heeft geleverd” – Marko Manninen, VP van Acon.

Om internationale groei te bevorderen, had Acon een platform nodig dat hun groei zou versnellen - niet alleen nu, maar ook in de toekomst. Na een zorgvuldige afweging werd duidelijk dat er maar één platform was dat Acon verder kon brengen in de toekomst: Shopify Plus. 

  • Overstap naar een eenvoudig, schaalbaar multi-store ecosysteem, waarbij elk marktgebied zijn eigen valuta, verzendpartners en taal heeft.
  • Stroomlijning van Acon’s orderbeheer tussen alle verkoopkanalen, waaronder Amazon, naar één centrale plek.
  • Eenvoudige automatiseringstools voor de groei en ontwikkeling van Acon’s groeiende community

De verschillende online stores van Acon werden één voor één gemigreerd naar Shopify Plus. De Amerikaanse online store was de eerste en daarna volgden andere webshops door efficiënt te klonen: Acon24.se en Acon.fi, en er zullen er nog meer volgen. Zodra het uiterlijk en de functionaliteiten van een webshop gepubliceerd zijn, gaat het kopiëren naar shops in andere talen en marktgebieden snel.

Het resultaat

Marko Manninen, VP van Acon, gaf Woolman een 10+ voor de uitstekende samenwerking en uitmuntende service.

Acon is een succesverhaal geworden waar de meeste merken alleen maar van kunnen dromen. Door te migreren naar Shopify Plus kon Acon gemakkelijk opschalen, uitbreiden naar nieuwe markten en efficiënter gebruikmaken van hun verkoopkanalen. 

  • Acon’s omzet op Amazon heeft de 3 miljoen euro bereikt
  • De VS is hun belangrijkste markt geworden
  • De beperkingen van Magento werden omgezet in internationale groei met Shopify Plus
  • De gestelde verkoopdoelen werden overtroffen
  • De eerste webshop was binnen 4 weken operationeel
  • 5900 unieke bezoekers per dag
  • 1400000 in sales 

In hun effectiviteits- en performancecijfers zag Acon veranderingen in de organische groei van online stores die naar Shopify waren verhuisd. Voorheen zorgde de versnippering van het e-commerceplatform voor slechte resultaten vanuit SEO-oogpunt. Deze SEO-issues zijn opgelost na de migratie naar Shopify Plus. 

"We kunnen ons nu focussen op online retail en campagnes. We hebben geen brandjes hoeven blussen”, aldus Marko Manninen.

Nu houdt Acon zich bezig met de dagelijkse werkzaamheden van het runnen van hun webshops en met het leren van de steeds betere functies van het platform.

"We bevinden ons nu in het stadium waarin we als basis een compleet e-commerceplatfom hebben, met functionaliteiten waarop we kunnen vertrouwen.” 

Het team van Acon prijst Woolman voor het vasthouden aan de planning, ondanks dat de deadlines soms krap waren. 

"De communicatie was goed, met daarbij de mogelijkheid om nee te zeggen als dat nodig was. Gemakkelijke, open communicatie is echt een groot voordeel,”- zegt Marko Manninen.

Acon heeft vijf online stores en drie eigen fysieke winkels: twee in Finland en één in de Amerikaanse staat Minnesota. De producten van het bedrijf worden daarnaast verkocht op Amazon, eBay en in Walmart.

Meer dan 90% van de verkopen zijn online. Alles wat wordt gedaan op social media en met zoekmachines is belangrijk. Vooral video’s, zoals hun trainingvideo’s en spectaculaire video’s, waaronder de eerste trampoline in de ruimte, spelen daarbij een grote rol. 

"We proberen ons merk verder vooruit te helpen door het creëren van een bepaald soort beelden en materialen.”

 

Meer inspiratie nodig? Hier lees je meer succesverhalen van klanten:

 

Switch naar Shopify Plus

Talk to a expert