Hoe COVID-19 de Direct-to-Consumer (D2C) een enorme boost gaf

D2C schakelt de tussenpersoon uit

Wegens de Corona-crisis is de wereldwijde handel overvallen door (inter)nationale lockdowns en tijdelijke of permanente sluiting van bedrijven. Veel consumenten keren zich door de avondklok naar webwinkels. Uit een rapport van McKinsey blijkt dat het virus als nooit tevoren veranderingen in het gedrag van de consumenten versneld heeft. De klanten zijn vaker en langer online en dat heeft de zoektocht naar producten en services die bij hun behoeften en waarden passen enorm versneld. Betekenisvolle inhoud en bijdragen aan een goed doel hebben meer belang dan voorheen. Vele merken kregen de unieke kans om een krachtige en directe relatie op te bouwen met hun gebruikers. 

Retailers hebben op lokale schaal hun best gedaan om de lieveling van de klant te worden. Tijdens de merkenoorlog moesten ze hun bedrijf verdedigen. Toen klanten naar aangepaste oplossingen gingen zoeken, waren de winnende merken de bedrijven die klanten de juiste, informatieve en doelgerichte inhoud aanboden. Door de Corona tijd hebben veel merken van de productiesector zich de vraag gesteld: moeten we directe verkoop aan onze klanten aanbieden?

Wanneer we het fenomeen van dichterbij bekijken zien we verschillende benamingen de kop op steken, zoals Direct-to-Consumer, DtC, D2C, Direct Brands, Consumer Packaged Goods brands of Digitally Native Vertical Brands. Hoe men het ook mag noemen, het doel is om online producten en services direct aan de klanten te verkopen. Dat is het! 

Het is een fantastisch nieuw zakelijk potentieel met nieuwe kansen. Bij D2C is er geen sprake van tussenpersonen. De belofte en de waarde worden aan de klanten geleverd, zoals ze oorspronkelijk door het merk beoogd zijn. De eigenaar van het merk heeft directe controle over de productenreeks en de bundles. Ook bestaat de mogelijkheid om een eigen nichemarkt in een gekozen sector te hebben. De directe verkoop zorgt ook voor hogere winstmarges. Men heeft direct contact met de klanten en dit zorgt voor de ontwikkeling van klantenrelaties en hun betrokkenheid op te bouwen. Dankzij de directe uitwisseling met klanten, krijg je goede feedback voor de ontwikkeling van nieuwe producten en services. Elke actie van een klant laat een digitaal punt van ontwikkeling achter.

D2C overwegen is een grote uitdaging voor bestuursleden. Het is een verandering die een goed beheer vereist. Er zijn bestaande overeenkomsten met groothandelaars en retailers die gerespecteerd moeten worden en tegelijkertijd is er buiten hen een grote kans. Er doen zich veel opportuniteiten voor in het experimenteren van producten en nieuwe servicemodellen die groothandelaars of retailers niet kunnen aanbieden. Deze opportuniteit nastreven kan dankzij een 'Lean startup-spirit'. De lage risicotesten ondersteunen deze experimenten en leveren het nodige bewijs van het concept op echte markten, van werkelijke zaken en de verkoop. Deze testen zijn speciaal ontwikkeld zodat ze de huidige zaken en processen niet storen.

Wanneer je op verdere verkenning gaat om het D2C-potentieel van jouw merk te kennen, raden we je aan om naar partners te zoeken die de markt, tools, technologieën en processen kennen, zodat al jouw opportuniteiten onderzocht kunnen worden.

Waar liggen jouw D2C kansen?

Contact us

 

GESCHREVEN DOOR MAREENA LÖFGRÉN, BRAND MANAGER, WOOLMAN OY