De Finse voetbalbond scoort internationale doelstellingen

De Finse voetbalbond scoort internationale doelstellingen

De Finse voetbalbond migreerde naar Shopify om hun ambitieuze groeidoelstellingen op het gebied van internationale eCommerce te realiseren.

Voetbal brengt wereldwijd mensen samen. Decennialang droomden de Finnen van de dag dat hun nationale team zich zou kwalificeren voor het Europese Kampioenschap. In november 2019 was het dan eindelijk zo ver. De voetballers van het Finse elftal werden nationale helden. De Finse voetbalbond greep deze gelegenheid aan om fans team-merchandise aan te bieden, ter voorbereiding op het EK in 2020.  

Alles begint met een strategie

Een van de doelstellingen in de strategie van de Finse voetbalbond is om ”de beste te zijn op en buiten het veld”. Om dit te bereiken is de inzet nodig van zowel de voetballers als het commerciële team. 

”Dat Finland, net als Nederland, een van de weinige landen is die zich heeft gekwalificeerd voor alle drie de kampioenschappen – het Europees Kampioenschap 2020, het Europees Kampioenschap Voetbal Vrouwen 2022 en het Europees Kampioenschap Zaalvoetbal 2022 – laat zien dat we het op het veld geweldig doen. En de officiële online shop van het Finse nationale team doet zijn deel buiten het veld. Op het gebied van eCommerce willen we op hetzelfde Europese topniveau presteren als onze teams op het veld.”

 Lauri Latvala, sales manager van de Finse voetbalbond

Covid-19 en voetbal: wereldwijde crisis creëert nieuwe commerciële kansen

In maart 2020 ging de wereld op slot, Covid-19 legde alles stil inclusief eCommerce. Ook het EK Voetbal werd uitgesteld.

Het Finse voetbalteam had laten zien wat je kunt bereiken met doorzettingsvermogen en hard werken. Daarom stelde het commerciële team zich ook een groot, internationaal doel. Ze besloten van eCommerce een kernactiviteit te maken, en niet zomaar een ‘projectje ernaast’. Hierdoor boekte het team een enorme vooruitgang. Finland is – net als Nederland – een klein land, maar voetbal is een wereldwijde familie. Het commerciële team zag kansen in deze grote internationale fanbase. 

Om uit de crisis te komen, stelde de Finse voetbalbond hoge budgettaire doelstellingen voor sales aan nationale fans, en voor het komende EK. Ze bereidden zich goed voor en alle merchandise was goed doordacht. In de zwaarste periode van de pandemie voorzagen ze junioren van trainingsmateriaal om thuis mee te trainen. Later werd het shirt van het nationale Finse voetbalteam gepresenteerd met het statement ”Alle Finnen spelen in hetzelfde shirt”, waarmee ze mensen verenigden. 

Huuhkajat Tshirt

Migratie van Drupal naar Shopify

Voor de pandemie groeiden de eCommerce-verkopen al snel. In 2019 was de groei maar liefst 200%, gevolgd door nog eens 100% groei in 2020. Het oorspronkelijke plan was om geleidelijk door te ontwikkelen op het bestaande eCommerce-platform Drupal. Maar door de continue groei en de hoge verwachtingen voor het aankomende EK, groeide de zorg voor het aankunnen van grote pieken in het websiteverkeer.

De voetbalbond deed een grondig onderzoek waaruit twee opties naar voren kwamen: WooCommerce en Shopify. Uiteindelijk viel de keuze op migreren naar Shopify, vanwege de druk van een snelle uitvoering en het vermogen om enorme pieken in websiteverkeer op te vangen. De voetbalbond stelde de volgende doelen voor hun nieuwe eCommerce-platform:

  • Een snelle lancering
  • Betrouwbaarheid bij pieken in websiteverkeer. Ook bij uitschieters door evenementen moet de webshop perfect presteren.
  • Een overzichtelijk en duidelijk ontwerp voor een goede klantervaring
  • Een goede klantervaring en gebruiksvriendelijkheid voor iedereen
  • Schaalbaar in alle opzichten, afgestemd op de groei
  • Flexibiliteit om functionaliteiten toe te voegen, om te kunnen voldoen aan de verwachtingen van klanten over de hele wereld.
  • Gemakkelijk onderhoud en bijwerken van de webshop, inclusief beeldmateriaal. Het moet eenvoudig zijn, zodat het team het zelf kan doen. 
  • Kostenefficiënt

In overeenstemming met hun visie wilden ze ook internationale fans bereiken. In de aanloop naar het EK openden ze twee webshops, een nationale en een internationale.
Finse voetbalbondWaarom Woolman?

Toen er eenmaal voor Shopify was gekozen, ging de voetbalbond op zoek naar een partner. 

Na wat onderzoek en aanbevelingen uit hun netwerk namen ze contact op met Woolman en er was meteen een goede match. 

Met teamwork bereik je meer

Tijdens de planningsfase was het co-creëren en het uitwisselen van ideeën met het Woolman-team om doelen te behalen, het meest waardevol. De strategie was om een scherpe focus te houden op het succesvol migreren van platforms, het ontwerpen van een overzichtelijke, soepel lopende gebruikerservaring en het waarborgen van een goede performance van de website tijdens hoge pieken in het websiteverkeer. Een snelle lancering werd gerealiseerd zoals gepland, en er was nog genoeg tijd voor verbeteringen voordat het Europees Kampioenschap begon. De webshop was, net als het team, klaar voor de eerste EK-wedstrijd. 

Voetbal als wereldtaal die mensen verenigt

Finland tegen Denemarken, in het Parken Stadium op 17 juni. De eerste EK-wedstrijd voor het Finse team werd in Kopenhagen gespeeld. De stand was gelijk toen vlak voor rust opeens alles veranderde. De Deense middenvelder Christian Eriksen zakte op het veld in elkaar en de voetbalwereld viel stil, in afwachting van nieuws over zijn toestand. Ook in Nederland hield iedereen zijn adem in. Fans in het voetbalstadion waren getuige van hoe kwetsbaar een mensenleven is. Toen bekend werd dat Christian Eriksen bij bewustzijn was, verenigden de voetbalfans zich. Finse voetbalfans scandeerden ”Christian”, waarop de Deense fans reageerden met ”Eriksen”. Dit gedeelde respect en medeleven onder de fans werd wereldnieuws. De wedstrijd werd uiteindelijk uitgespeeld en het Finse team won hun historische, eerste wedstrijd.

Finse voetbalbond

Investeringen op en buiten het veld betalen zich uit 

Gigantische piek en een recordomzet in de webshop 

Wedstrijden zijn het uitgangspunt voor grote marketingcampagnes om fans naar de webshop te sturen. Verkeerspieken op de website tijdens wedstrijden zijn het doel waar het eCommerce team naar streeft. Maar wat er na de wedstrijd tussen Finland en Denemarken gebeurde, overtrof de toch al hoge verwachtingen die de voetbalbond had. De webshops werden massaal bezocht door fans van over de hele wereld en de verkopen schoten omhoog. Shopify ving deze traffic-piek geweldig op, zonder enige hapering. 

Om je een idee te geven van de omvang: binnen 24 uur na de eerste wedstrijd overtrof het aantal verkopen in de fanshop de totale verkoop in 2018. Eigenlijk was dit de grootste flash sale die de Finse voetbalbond ooit had meegemaakt. Naar verwachting zal er in 2021 weer een procentuele groei van drie cijfers zijn. 

Wat zijn de volgende stappen voor groei?

In de verkoop is de altijd interessante vraag ”wat nu?”.
”Ten eerste beginnen we met het analyseren van onze verkoop- en klantgegevens, om inzicht te krijgen en om besluitvorming te sturen met data. We zien enorme kansen in de data. Als team zetten we ons in om voortdurend te experimenteren om verder te groeien. Door te experimenteren, ontwikkelen we ons inzicht en onze kennis. En tot slot zijn we van plan om Shopify optimaal te benutten. We blijven hand in hand met Woolman samenwerken om onze ambitieuze groeidoelstellingen waar te maken.”

Lauri Latvala, sales manager van de Finse Voetbalbond


Mareena Löfgrén, Brand manager, Woolman Oy