De Froomle Shopify-app – gepersonaliseerde, realtime aanbevelingen

Samenwerking met Woolman voor de lancering van de Froomle-app voor Shopify

Maak kennis met Froomle, de toonaangevende aanbieder van zelflerende aanbevelingssystemen.

Froomle is een Belgisch bedrijf met een achtergrond in de academische onderzoekswereld. De beide oprichters Koen Verstrepen (CEO) en Bart Goethals (CTO) hebben in hun wetenschappelijke onderzoek een passie ontwikkeld voor sterk gepersonaliseerde aanbevelingen. Na onderzoekssamenwerkingen met bedrijven als Netflix en Apple, wilden ze het soort technologie dat techreuzen gebruiken toegankelijk maken voor bedrijven. Hun passie is het uitgangspunt voor hun bedrijfsmissie:

Bedrijven helpen bij het verbeteren van de user experience, door in realtime de juiste content aan te bevelen aan de juiste gebruiker.

Nu consumenten steeds meer gewend raken aan aanbevelingen die hen helpen bij het maken van keuzes, zag Froomle kansen op het gebied van eCommerce, met zelflerende aanbevelingen voor mensen die online aankopen doen.

Samenwerking met Woolman voor de lancering van de Froomle-app voor Shopify

Froomle mag dan een gevestigde technologieaanbieder van een aanbevelingszoekmachine zijn, maar ze hadden nog nooit een app ontwikkeld. Na onderzoek besloten ze om hun app via Shopify te lanceren. Ze kozen voor Shopify vanwege de snelle internationale groei en de goede reputatie die het eCommerce-platform wereldwijd heeft. 


Toen ze op zoek gingen naar een partner om de app mee te ontwikkelen, vergeleken ze verschillende bureaus. Froomle was zich daarbij bewust van de kennis en vaardigheden in hun eigen tech-team, waarmee ze konden bijdragen aan het bouwen van de app. Van de samenwerkingspartner werd een gedegen kennis van integraties, Shopify-technologie, de eCommerce business en app-ontwikkeling verwacht. Ze kozen voor Woolman, de toonaangevende Shopify-agency in Europa, niet alleen voor het ontwikkelen van de app maar ook voor een langdurige samenwerking. 

We waren op zoek naar een Europese partner, die de EU-markt en het juridisch kader begrijpt. We gaven de voorkeur aan dezelfde tijdzone, om onze dagelijkse communicatie te vergemakkelijken. Beide teams werkten naadloos samen en de communicatie was transparant en snel. Bijna de helft van het Froomle-team – van technisch tot commercieel - is betrokken geweest bij de ontwikkeling. Woolmans grondige kennis van de Shopify-technologie heeft ons tijd en geld bespaard, en heeft ons ook geholpen bij het nemen van goede beslissingen over zaken die we niet hadden voorzien toen we met de ontwikkeling van de app begonnen.
- Amelia Labovitz, Lead Digital Sales, Froomle

Hand in hand de app ontwikkelen

Het was duidelijk dat het een native Shopify-app moest worden. Froomle wilde er zeker van zijn dat het installeren, gebruik en factureren van de app vanzelf zou gaan voor merchants, om het vertrouwen te winnen dat zij hebben in het Shopify app-ecosysteem.

Froomle, zeer ervaren op het gebied van technologie, wilde veel functionaliteiten opnemen in de app. In overleg met Woolman werd echter besloten om de scope te verkleinen en de app eerst te lanceren met de belangrijkste functionaliteiten. Daarna zou de app verder worden ontwikkeld op basis van feedback van ondernemers. Tijdens de ontwikkelfase werd duidelijk dat de samenwerking ook na de lancering zou worden voortgezet. 

De timing om in de zomer van 2021 te beginnen met het ontwikkelen van de app bleek ideaal, omdat Shopify toen de Online Store 2.0 uitrolde. Dit maakte de ontwikkeling gemakkelijker dan verwacht. En door hier meteen op in te spelen, bleef Froomle een stap voor op technologisch gebied. 


Woolman zag de mogelijkheden van Shopify Online Store 2.0 en kwam met nieuwe ideeën, wat het gemakkelijk maakte om weloverwogen beslissingen te nemen over de app. 

- Amelia Labovitz, Lead Digital Sales, Froomle

Oplevering volgens planning

De ontwikkeling van de app, van het tekenen van de overeenkomst tot de goedkeuring door Shopify, verliep volgens planning. De eerste maand was gericht op het ontwerpen en definiëren van de app. De tweede maand stond in het teken van het ontwikkelen van de app, nieuwe beslissingen en aanpassingen. En in de derde maand werd de app ter goedkeuring naar Shopify gestuurd. Een planning die gezamenlijk werd opgesteld en werd gehaald. In november werd de Froomle app goedgekeurd door Shopify. 

De samenwerking van Froomle en Woolman gaat door. Froomle richt zich nu op het onboarden van nieuwe merchants en leert van hen welke nieuwe features prioriteit moeten hebben. Het Woolman-team zorgt voor continue ontwikkeling en de ondersteuning die Froomle nodig heeft.

De samenwerking met Froomle was inspirerend voor ons hele team. Hun passie om schaalbaarheid te creëren voor en met eCommerce merchants werkte aanstekelijk, en dat is wat het Woolman-team met hen deelt. ”

- Pasi Vuorio, Head of product development, Woolman

Hoe helpt de Froomle-app klanten bij een aankoop?

Kort samengevat creëert de Froomle-app geoptimaliseerde klantervaringen door het doen van gerichte aanbevelingen. Op basis van de browse- en aankoopgeschiedenis van iedere bezoeker voorspelt de personalisatie-AI (Artificial Intelligence) de volgende aankoop van de klant. Door de klant een beperkt aantal keuzes te laten zien, wordt de besluitvorming vereenvoudigd. Dit voorkomt keuzestress die klanten ervan kan weerhouden om een aankoop af te ronden. Hoewel grote webshops als Zalando en Amazon al gebruikmaken van aanbevelingen, zijn deze nog niet voldoende doorontwikkeld. De Froomle-app gaat een stapje verder door gebruik te maken van kunstmatige intelligentie (AI), waarmee realtime gepersonaliseerde aanbevelingen kunnen worden voorspeld en voorgesteld. Deze aanbevelingen kunnen op verschillende momenten in de customer journey worden getoond. 

De app gebruikt alleen ’first party’-gegevens, dus de veranderende regelgeving rondom third party-gegevens zijn geen issue. Ook als een klant ervoor kiest om cookies te weigeren, is dat geen probleem. De Froomle-app kan nog steeds aanbevelingen doen op basis van populariteitsalgoritmen, waardoor de winkelervaring gepersonaliseerd lijkt te zijn. We raden je van harte aan om de app te gebruiken

 

Mareena Löfgrén, Brand manager, Woolman