Content is belangrijk. Maar voor je e-commercebedrijf is het essentieel.

Waarom content nu belangrijker dan ooit is voor je bedrijf.

Waarom content nu belangrijker dan ooit is voor je bedrijf.

In e-commerce zijn woorden je krachtigste hulpmiddel, die je klanten ervan overtuigen om iets te kopen. Zelfs een fantastisch ontworpen website is niet genoeg om ervoor te zorgen dat klanten op de koopknop klikken als je boodschap niet overtuigend genoeg is.

Kwalitatieve content en goed geschreven teksten moeten de kern vormen van je e-commercestrategie. Maar om die bezoekers om te zetten in kopende klanten, moet je ervoor zorgen dat je content beter dan gemiddeld is.

Zorg dat je content opvalt

Wist je dat er elke minuut wereldwijd 347.222 verhalen op Instagram worden gepost? En dat er elke 60 seconden maar liefst 41.666.667 berichten via WhatsApp worden verstuurd? Of de 500 uur aan video die op YouTube wordt geüpload? Dat is heel veel content in slechts één minuut.

Ondertussen geven consumenten in diezelfde 60 seconden wereldwijd bijna 1 miljoen dollar uit aan online winkelen.

Dus hoe onderscheid je je van de massa en trek je potentiële klanten op internet aan, wanneer zij worden overspoeld met alsmaar meer digitale informatie?

Je tilt je bedrijf naar een hoger niveau. 

Wed op het juiste paard in de e-commercerace 

Je moet e-commerce zien als een paardenrace - meedoen aan de wedstrijd met slecht geproduceerde content is als proberen de race te winnen op een paard met drie benen. Je staat misschien wel aan de startlijn, maar zal nooit als winnaar eindigen.

Om dit te voorkomen, moet je beginnen met het maken van hoogwaardige en boeiende content die gericht is op jouw doelgroep.

Maak relevante content voor je bedrijf  

Content maken die aantrekkelijk is voor je doelgroep zou je hoogste prioriteit moeten zijn. Wie weet krijg je er zelfs die zeer gewilde backlinks voor terug, die je bedrijf helpen om hoger in de zoekresultaten te belanden. En hoe meer links van goede kwaliteit je krijgt, hoe groter de kans dat Google-robots jouw site de voorkeur geven.

Met andere woorden, links zijn een cruciale factor voor de ranking. En hoe komen we aan links? Door relevante content te schrijven!

Zie je hoe gemakkelijk het eigenlijk is?

Wanneer je relevante content voor je bedrijf maakt, trek je niet alleen meer bezoekers aan en vergroot je je zichtbaarheid in de zoekmachines. Je bouwt ook nog eens naamsbekendheid en autoriteit op in je vakgebied. Een win-winsituatie.

Krijg een SEO-boost met een goede mix van content.

Gebruik een goede mix van content om je SEO te boosten

Hoewel video tegenwoordig bovenaan staat, hebben geschreven woorden ook nog steeds effect. Bovendien is het schrijven van teksten veel goedkoper dan een complete videoproductie.

De beste manier om in de race te blijven, is door een goede combinatie van content te maken die je SEO een boost geeft. Denk bijvoorbeeld aan een mix van tekst, video en infographics.

Hier zijn een paar voorbeelden van de soorten content die je aan je webshop kunt toevoegen:

  • Blogs. Blogs build authority in your field and bring more sales. They drive a steady stream of organic traffic to your website and help you rank higher in Google search over time. Treat your Shopify blog as an essential part of your eCommerce strategy.

  • Email newsletters. Your pathway straight to your client. Great platform to inform about product launches or anything you want to communicate to your client. One of the most effective ways to scale your business.
  • Infographics. Visual representations that give an easy-to-understand overview of the topic. They’re not only easy to digest, but they also get shared too. Just take a look at your Pinterest or LinkedIn feed, and you’ll get the picture. (Pun intended).
  • Video. Think of brand films, animations, tutorials, testimonials etc. Costly but a great way to build brand awareness.
  • Downloadable Content. E-books, white papers, templates etc. By offering your visitors something of high value, you will increase your chances of turning them into leads.
  • Social media content. Builds brand awareness and directs traffic to your store. A great way to engage your audience.

To get higher rankings in the search results, your website copy needs to be search engine optimized with relevant keywords, title tag, meta description, and headings. 

And you need to make sure your text is original.  

The Danger of The Dupes

Duplicate content is a problem, especially in eCommerce. For instance, when different stores sell the same items and all use the same product descriptions provided by the manufacturer, identical content ends up all across the web. This makes it difficult for crawlers to identify which one they should favor.

Search engines rarely show multiple versions of the same content. Instead, they will choose the best page version and put that on the top.

So, duplicate content might lead to lower rankings and traffic losses, hurting your sales significantly. To stand out and make it to the top, stop using the same product descriptions as your competitors. Customize your copy to make it original and tell a story about your product. It might take more time and effort, but eventually, it will lead to more sales.

Stay away from duplicate content

Content marketing vs. paid advertising

Where many businesses go wrong is that they focus on paid advertising alone. When in fact, content marketing and paid advertising work quite nicely together. They’re like the kangaroo and the wombat of the eCommerce world. 

The great thing about paid advertising is that you will see immediate results: you can shoot to the top of Google search in an instant.

However, the downside is that once you stop paying for those ads, your visibility goes “poof”. It’s gone.

Good thing we have content marketing! Yes, there are some upfront costs there, and it might take some time to start seeing results. But once the content is published, it will begin climbing the SERP ladder earning clicks along the way, without you ever having to invest in it again. 

So why waste all the cheddar on paid advertising when there’s a much more economical way to drive traffic to your eCommerce site? 

Content matters

From meh to wow

Competing in eCommerce is tough. In order to hit those sales goals, your focus should be on making sure all the parts of the engine are well oiled and working together.

If you’re still struggling with content creation and wish to take things to the next level, let our Growth Services help. 

Together we will take your content from meh to wow.

Neem contact op
  

GESCHREVEN DOOR JENNI REHN, CONTENT PRODUCER, WOOLMAN OY