Content is belangrijk. Maar voor je e-commercebedrijf is het essentieel.

Waarom content nu belangrijker dan ooit is voor je bedrijf.

Waarom content nu belangrijker dan ooit is voor je bedrijf.

In e-commerce zijn woorden je krachtigste hulpmiddel, die je klanten ervan overtuigen om iets te kopen. Zelfs een fantastisch ontworpen website is niet genoeg om ervoor te zorgen dat klanten op de koopknop klikken als je boodschap niet overtuigend genoeg is.

Kwalitatieve content en goed geschreven teksten moeten de kern vormen van je e-commercestrategie. Maar om die bezoekers om te zetten in kopende klanten, moet je ervoor zorgen dat je content beter dan gemiddeld is.

Zorg dat je content opvalt

Wist je dat er elke minuut wereldwijd 347.222 verhalen op Instagram worden gepost? En dat er elke 60 seconden maar liefst 41.666.667 berichten via WhatsApp worden verstuurd? Of de 500 uur aan video die op YouTube wordt geüpload? Dat is heel veel content in slechts één minuut.

Ondertussen geven consumenten in diezelfde 60 seconden wereldwijd bijna 1 miljoen dollar uit aan online winkelen.

Dus hoe onderscheid je je van de massa en trek je potentiële klanten op internet aan, wanneer zij worden overspoeld met alsmaar meer digitale informatie?

Je tilt je bedrijf naar een hoger niveau. 

Wed op het juiste paard in de e-commercerace 

Je moet e-commerce zien als een paardenrace - meedoen aan de wedstrijd met slecht geproduceerde content is als proberen de race te winnen op een paard met drie benen. Je staat misschien wel aan de startlijn, maar zal nooit als winnaar eindigen.

Om dit te voorkomen, moet je beginnen met het maken van hoogwaardige en boeiende content die gericht is op jouw doelgroep.

Maak relevante content voor je bedrijf  

Content maken die aantrekkelijk is voor je doelgroep zou je hoogste prioriteit moeten zijn. Wie weet krijg je er zelfs die zeer gewilde backlinks voor terug, die je bedrijf helpen om hoger in de zoekresultaten te belanden. En hoe meer links van goede kwaliteit je krijgt, hoe groter de kans dat Google-robots jouw site de voorkeur geven.

Met andere woorden, links zijn een cruciale factor voor de ranking. En hoe komen we aan links? Door relevante content te schrijven!

Zie je hoe gemakkelijk het eigenlijk is?

Wanneer je relevante content voor je bedrijf maakt, trek je niet alleen meer bezoekers aan en vergroot je je zichtbaarheid in de zoekmachines. Je bouwt ook nog eens naamsbekendheid en autoriteit op in je vakgebied. Een win-winsituatie.

Krijg een SEO-boost met een goede mix van content.

Gebruik een goede mix van content om je SEO te boosten

Hoewel video tegenwoordig bovenaan staat, hebben geschreven woorden ook nog steeds effect. Bovendien is het schrijven van teksten veel goedkoper dan een complete videoproductie.

De beste manier om in de race te blijven, is door een goede combinatie van content te maken die je SEO een boost geeft. Denk bijvoorbeeld aan een mix van tekst, video en infographics.

Hier zijn een paar voorbeelden van de soorten content die je aan je webshop kunt toevoegen:

  • Blogs. Met blogs bouw je autoriteit op in je vakgebied en ze zorgen voor meer verkoop. Ze zorgen voor een constante stroom aan organisch verkeer naar je website en helpen je om na verloop van tijd hoger te scoren in de Google-zoekresultaten. Behandel je Shopify-blog daarom als een essentieel onderdeel van je e-commercestrategie.

  • E-mailnieuwsbrieven. Een geweldige manier om direct met je klant in contact te komen. Informeer over productlanceringen of andere dingen die je met je klant wilt delen. Nieuwsbrieven zijn één van de meest effectieve manieren om je bedrijf te laten groeien.

  • Infographics. Visuele overzichten die het onderwerp op een begrijpelijke manier weergeven. Ze zijn niet alleen makkelijk verteerbaar, maar worden ook gedeeld. Kijk maar eens naar je Pinterest- of LinkedIn-feed, en je snapt het.

  • Video. Denk aan brandvideo’s, animaties, tutorials, testimonials etc. Een kostbare maar geweldige manier om naamsbekendheid op te bouwen.

  • Downloadbare content. E-books, whitepapers, templates etc. Door je bezoekers iets van waarde aan te bieden, vergroot je je kansen dat ze leads worden.

  • Podcasts. Gemakkelijk te consumeren. Met podcasts bereik je je doelgroep, ook als ze onderweg zijn. Ook behoren podcast-luisteraars tot de meest loyale consumenten.

  • Social media-content. Bouwt merkbekendheid op en leidt bezoekers naar je webshop. Een geweldige manier om je publiek te bereiken.

  • Om een hogere positie in de zoekresultaten te krijgen, moet de content van je website zijn geoptimaliseerd voor zoekmachines met relevante trefwoorden, title-tags, een metabeschrijving en kopjes.

    En je moet ervoor zorgen dat je tekst uniek is.

Het gevaar van gekopieerde content 

Dubbele content is een probleem, vooral binnen e-commerce. Wanneer verschillende webshops bijvoorbeeld dezelfde items verkopen en allemaal dezelfde productbeschrijvingen gebruiken die door de fabrikant zijn verstrekt, komt deze identieke content overal op internet terecht. Dit maakt het voor crawlers moeilijk om te bepalen welke website ze de voorkeur moeten geven.

Zoekmachines tonen zelden meerdere versies van dezelfde content. In plaats daarvan zullen ze de beste versie kiezen en die bovenaan plaatsen.

Dubbele content kan dus leiden tot lagere rankings en minder verkeer, wat een aanzienlijk effect op je verkopen heeft. Om op te vallen en de top van de zoekresultaten te bereiken, moet je stoppen met het gebruik van dezelfde productbeschrijvingen als je concurrenten. Pas je versie aan om het origineel te maken en vertel een verhaal over je product. Het kost misschien wat meer tijd en moeite, maar uiteindelijk leidt het tot meer verkopen.

Blijf weg van dubbele content

Stay away from duplicate content

Content marketing vs. betaalde advertenties

Veel bedrijven maken dezelfde fout, namelijk dat ze zich alleen op betaalde advertenties richten. In feite zijn contentmarketing en betaalde advertenties een hele goede combinatie in de wereld van e-commerce.

Het mooie van betaalde advertenties is dat je direct resultaat ziet: je kunt in een mum van tijd naar de top van de Google-zoekresultaten schieten. 

Het nadeel is echter dat zodra je stopt met betalen voor die advertenties, je zichtbaarheid in rook opgaat.

Gelukkig hebben we contentmarketing! Ja, je moet vooraf wat kosten maken en het kan even duren voordat je resultaten begint te zien. Maar zodra de content is gepubliceerd, begint deze aan de reis omhoog op de SERP-ladder en verdien je onderweg hier en daar wat kliks, zonder dat je er ooit opnieuw een cent aan hoeft uit te geven.

Dus waarom zou je je geld verspillen aan betaalde advertenties als er een veel voordeligere manier is om verkeer naar je e-commercesite te leiden?

Content is belangrijk

Content matters

Van mwah naar wauw

De concurrentie in e-commerce is hoog. Om je verkoopdoelen te behalen, moeten alle onderdelen van de motor goed zijn geolied en goed samenwerken.

Worstel je nog steeds met het maken van goede content en wil je je bedrijf naar een hoger niveau tillen? Laat onze Growth Services je dan helpen.

Samen zullen we je content transformeren van mwah naar wauw. 

Neem contact op
  

GESCHREVEN DOOR JENNI REHN, CONTENT PRODUCER, WOOLMAN OY