8 manieren om de milieu-impact van je webshop te verminderen

8 manieren om de milieu-impact van je webshop te verminderen.

De milieu-impact van webshops is een onderwerp waarin mensen geïnteresseerd zijn, maar ook een onderwerp waar nog steeds relatief weinig over wordt gesproken. Er zijn geweldige voorbeelden van hoe webshops op verschillende manieren erin zijn geslaagd hun CO2-voetafdruk te verminderen. Sommige zijn redelijk makkelijk en snel te implementeren in veel verschillende soorten webshops, terwijl andere meer planning en een investering aan de voorkant vereisen.

Wat ze echter allemaal gemeen hebben, is dat ze op de lange termijn de online retailer vaak ook geld besparen. Lees verder en kies de manieren om de emissies van je bedrijf te verminderen die je het meest geschikt vindt.

Online versus fysieke winkel

Er zijn veel modellen voor het meten van de milieu-impact van webshops en fysieke winkels, maar er bestaat nog steeds geen algemeen toepasbare meetmethode. Het is vooral lastig om de laatste kilometers van leveringen te berekenen. Privé autoreizen van consumenten, de efficiëntie van de logistiek van webshops, verpakkingsmaterialen en retourzendingen moeten allemaal worden meegenomen in de afweging.

Vanuit een milieuoogpunt zijn de grootste uitdagingen voor webshops de kleine deelleveringen, retourzendingen en verpakkingsmaterialen.  Een onderzoek van Bain & Company uit 2017 toonde aan dat kleinere eenmalige aankopen, die vaak resulteren in meerdere aparte leveringen, de CO2-voetafdruk van eCommerce vergroten. Aparte leveringen betekent ook dat er meer verpakkingsmaterialen worden gebruikt.

Dat betekent dat je de CO2-voetafdruk van je webshop kunt beïnvloeden door leveringen en verpakking te verminderen, en natuurlijk ook de milieu-impact van de productie van het product.

 8 manieren om de CO2-voetafdruk van je webshop te verminderen.

  1. Zet je producthandleidingen en gidsen online

In plaats van alles te printen op papier, kun je productinformatie, handleidingen en gidsen op je website plaatsen.  In plaats van een dikke handleiding kun je een kaartje toevoegen bij het product waarop staat waar in de webshop de klant de benodigde informatie in digitale vorm kan vinden. Dit is ook goede klantenservice: papieren documenten kunnen kwijtraken, maar online is alle informatie die de klanten nodig hebben altijd beschikbaar.

 

  1. Begin met het gebruik van ecologische verpakkingsmaterialen

GEBRUIK BIJVOORBEELD GEBRUIKT KRANTENPAPIER IN PLAATS VAN NOPPENFOLIE

Het opnieuw verpakken van producten eist zijn tol, zowel op het milieu als op de portemonnee van de online retailer. Gebruik gerecyclede verpakkingsmaterialen en de verpakkingen waarin de producten uit het magazijn van de leverancier zijn geleverd.

De Happy Food Store webshop gebruikt voor hun pakketten oud krantenpapier en gerecycled papier in plaats van noppenfolie. Kartonnen dozen en verpakkingsmaterialen waarin de producten van de leverancier werden geleverd, worden ook opnieuw gebruikt wanneer ze naar de klant worden verstuurd. Je kunt meer lezen over hoe Happy Food Store hun logistiek heeft verbeterd.

  1. Gebruik duurzaam verpakkingsmateriaal 

RePack is een herbruikbare verpakkingsdienst en biedt duurzaam verpakkingsmateriaal aan als alternatief voor plastic wegwerpverpakkingen. Als de klant het bestelde product heeft ontvangen, vouwt hij/zij de duurzame verpakking op en stopt deze vervolgens in de dichtstbijzijnde brievenbus ter retour.

Het retourneren van de duurzame verpakking is gratis, wereldwijd. De klant kan hiertoe worden aangemoedigd, met bijvoorbeeld een kortingscode voor de volgende bestelling. Merken als Filippa K, Scandinavian Outdoor, MUD Jeans en Makia maken gebruik van deze dienst.

  1. Maak in-store afhalen en retourneren mogelijk 

Als je klant niet bij je winkel in de buurt woont of er niet regelmatig voorbij komt, kan het afleveren van online bestellingen bij hun dichtstbijzijnde pick-up point een meer ecologische keuze zijn. Voor klanten die dichtbij wonen is het in-store afhalen en retourneren wellicht makkelijker en milieuvriendelijker.

Het bezoeken van de winkel is ook een mogelijkheid om een speciale klantervaring te creëren. Je kunt je klanten aanmoedigen om hun bestelling in de winkel af te halen door de dienst gratis aan te bieden. Dick Johnson biedt haar klanten de mogelijkheid om hun bestelling binnen twee dagen na het plaatsen van de bestelling gratis af te halen in een van hun winkels.

  1. Vermijd deelleveringen en verhoog de gemiddelde besteding

Shoppers kopen gemiddeld minder producten online dan in een fysieke winkel. Als elke online aankoop twee keer zoveel producten zou bevatten en er geen deelleveringen zouden zijn, zouden productspecifieke emissies worden verlaagd met 30%, en de leveringskosten zouden met meer dan 50% verminderd worden (Bain & Company).

Je kunt dit beïnvloeden door bijvoorbeeld suggesties te geven voor andere producten. Als je klant geschikte batterijen moet kopen wanneer hij of zij een nieuwe zaklamp koopt, kun je de batterijen en andere geschikte producten als suggestie weergeven op de productpagina van de zaklamp.  

Je kunt ook de gemiddelde besteding en het aantal deelleveringen beïnvloeden door gratis verzending aan te bieden bij besteding voor een bepaald bedrag. En natuurlijk zijn een grotere gemiddelde besteding en lagere leveringskosten winstgevender voor de online retailer.

  1. Doe onderzoek naar je producer responsibility

HET RECYCLEN VAN VERPAKKINGSMATERIAAL IS ONDERDEEL VAN DE PRODUCER RESPONSIBILITY

"Producer responsibility" betekent de verplichting om bepaalde productverpakkingsmaterialen te recyclen nadat ze zijn gebruikt. Voor sommige productgroepen, zoals elektronica, zijn er ook aparte, productspecifieke verantwoordelijkheden.

Controleer de voorschriften die gelden in jouw land. Als je bijvoorbeeld in Finland online fysieke producten verkoopt en je omzet meer dan €1 miljoen bedraagt, draag je zeer waarschijnlijk de "producer responsibility" volgens de Finse afvalwetgeving. 

  1. Maak je logistiek efficiënter

EEN EFFICIËNTERE LOGISTIEK BESPAART GELD EN HET MILIEU

Het transporteren van goederen van A naar B genereert een groot deel van de eCommerce CO2-voetafdruk. Hoe efficiënter de logistiek, hoe kleiner de emissies. De eenvoudigste manier om logistiek efficiënter te maken is door meer goederen in hetzelfde transport te sturen. 

Ikea verlaagt haar transportkosten en emissies met 10% door lichtere kartonnen pallets te gebruiken. Kleinere webshops kunnen dit ook doen, door bijvoorbeeld het aantal bestellingen dat in één transport wordt vervoerd te verhogen. Efficiëntere logistiek bespaart ook geld.

  1. Compensatiebetalingen

SOMMIGE KLANTEN ZIJN BEREID TE BETALEN OM DE MILIEU-IMPACT VAN HUN AANKOPEN TE COMPENSEREN

In de luchtvaartsector is het aanbieden van vrijwillige compensatiebetalingen aan passagiers de afgelopen jaren gebruikelijk geworden. Een rekenmachine berekent de CO2-emissies van de vlucht per persoon en de klant kan ervoor kiezen om een toepasselijke compensatie te betalen. Een bekender voorbeeld voor veel online retailers is de logistiek- en transportdienst PostNord. In Denemarken biedt PostNord bezorgopties inclusief CO2-compensaties aan. 

Bij het aanbieden van compensaties is het zeer belangrijk dat er vertrouwen is. Je zou alleen gebruik moeten maken van gecertificeerde of anderszins gecontroleerde compensatieaanbieders die de compensatiedienst aanbieden in overeenstemming met de EU- of internationale regels voor emissieruilhandel. Als je gebruik maakt van een vertrouwde partner om compensaties aan te bieden, vergeet dan niet om ook je klanten hiervan op de hoogte te brengen. Laat ze weten hoe de compensatiebetaling in zijn werk gaat, en hoe deze wordt bewaakt. Cool Effect is een voorbeeld van een bedrijf dat bedrijven compensatiediensten aanbiedt.

Vergeet niet om je klanten op de hoogte te brengen

Milieuvriendelijke opties spreken klanten aan. Klanten raken steeds meer geïnteresseerd in verantwoorde consumptie en besteden veel aandacht aan de ecologische impact. Als je je inzet om de milieu-impact van je webshop te verminderen, laat je klanten dit dan weten. Als je je logistiek efficiënter maakt en/of verpakkingsmateriaal vermindert, dien je bij aanvang van het project de uitgangswaarde te achterhalen en te noteren. Op die manier kun je je klanten later laten weten welke concrete effecten de veranderingen hebben gehad.

Benieuwd wat jij kan doen om de milieu-impact van je webshop te verminderen? 

Contact us

SILJA PATRIKAINEN, BUSINESS DEVELOPER | WOOLMAN