Automatiseer eenvoudig je Shopify Plus-webshop met Launchpad en Flow

Automatiseer eenvoudig je Shopify Plus-webshop met Launchpad en Flow

Heb je wel eens een nachtje moeten doorwerken omdat je handmatig alle aankomende evenementen in moest stellen in je Shopify-webshop?

Hoewel je het concept van het thema van tevoren kan maken, moet het thema nog wel handmatig gepubliceerd worden op een bepaald tijdstip. En wanneer je de korting-app gebruikt, kun je alleen kortingen inplannen maar geen productpagina’s wisselen. En daar komt de tijd nog bij die je kwijt bent aan het handmatig publiceren van producten, omdat die niet van tevoren ingepland kunnen worden. Kortom: je verspilt veel tijd aan handmatige, vaak terugkerende werkzaamheden.

Als dit je bekend voorkomt, is het misschien tijd om Flow en Launchpad te gaan gebruiken in je Shopify Plus-shop. Deze tijdbesparende apps zijn uitermate effectief voor Shopify Plus-ondernemers. Hieronder zullen we beide automatiseringsapps toelichten, en beschrijven hoe ze werken en wat de grote voordelen zijn.

Wat is Shopify Launchpad?

Een van de beste automatiseringsapps voor Shopify Plus-webshops is Launchpad. Met deze Shopify-app kun je zonder stress elk aankomend evenement of campagne automatiseren. Je kunt gemakkelijk je complete campagne van begin tot eind inplannen en tegelijkertijd de prestaties van de campagne realtime bekijken. Dit is voor Shopify-ondernemers vooral handig rond de feestdagen of speciale Sales, zoals Black Friday.

Andere voordelen:

  • Specifieke producten selecteren om te publiceren voor je sale
  • De voorraad bijwerken wanneer nodig
  • Bundelkortingen instellen die ingaan zodra de uitverkoop begint (zonder daarvoor ook maar één regel code te hoeven gebruiken!)
  • Speciale thema’s ontwikkelen voor campagnes om producten in de uitverkoop extra onder de aandacht te brengen. 
  • Vooraf thema’s optimaliseren om vervelende verrassingen te voorkomen
  • Automatisch terugschakelen naar het hoofdthema wanneer de campagne is afgelopen

Naast al deze handige functies, kun je met Launchpad ook het succes van elk afzonderlijk evenement bekijken in het realtime, analytische dashboard van de app. Als je een ’buzz’ wilt creëren rondom je merk, kun je ook vlak voor een productlancering je webshop beveiligen met een wachtwoord. Dit deel je vervolgens met je meest loyale klanten om ze als eerste exclusieve toegang te geven tot de nieuwste collectie of sale. Een beetje extra voordeel kan immers nooit kwaad.

Wat is Shopify Flow?

Shopify Flow is een eCommerce automatiseringsplatform waarmee je werkzaamheden kunt automatiseren. Zo maak je tijd vrij die je goed kunt gebruiken om je te focussen op de groei van je online bedrijf. Het is alsof je met Flow een eigen eCommerce-assistent hebt, maar dan helemaal gratis!

Het is ook een ideale tool voor aangepaste workflows afgestemd op jouw eCommerce-wensen. Shopify Flow vereenvoudigt voorraadbeheer, helpt je bij het automatiseren van de klantervaring en deelt klanten in op basis van verschillende gegevens. Producten die (bijna) niet meer op voorraad zijn, kun je bijvoorbeeld taggen of automatisch laten verwijderen zodra de voorraad een bepaald aantal bereikt. Flow stuurt vervolgens een e-mail aan de leverancier, zodat het product automatisch opnieuw besteld en aangevuld wordt. Dat scheelt natuurlijk enorm veel tijd!

Hoe werkt Shopify Flow?

Simpel gezegd kun je met Shopify Flow alledaagse werkzaamheden, of ‘workflows’, automatiseren zonder dat daarvoor enige technische kennis vereist is. Zodra je de app geïnstalleerd hebt, kun je beginnen met het automatiseren van bedrijfsprocessen met Flow visual builder. Stel een ‘trigger’ in (een gebeurtenis waarmee de workflow start), een voorwaarde (een regel die bepaalt of de actie moet plaatsvinden) en een actie (een taak die uitgevoerd wordt wanneer aan de voorwaarde voldaan wordt). Deze workflows kun je zelf bedenken, of je kunt al bestaande templates bekijken in de handige bibliotheek van Shopify Flow. Flow kan zelfs geïntegreerd worden met andere apps als Klaviyo en Yotpo, om je webshop nog verder te optimaliseren!

Andere voordelen van Shopify Flow:

  • Het verbeteren van de klantervaring door het aanmaken van een supportticket wanneer je een negatieve recensie hebt ontvangen
  • Gepersonaliseerde marketing door klanten te taggen op basis van hun koopgedrag
  • Het indelen van klanten op basis van hun totale uitgaven
  • Het gebruik van kortingscodes volgen
  • Nieuwe producten taggen en deze automatisch toevoegen aan bepaalde collecties 
  • Het signaleren van risicovolle bestellingen, ter controle

Superpower je webshop met de automatiseringstools Shopify Flow en Launchpad

Soms kun je beter slimmer werken, in plaats van harder. Door deze twee automatiseringstools toe te voegen aan Shopify Plus kun je gemakkelijk meer tijd vrijmaken om je te focussen op belangrijker zaken, zoals het laten groeien van je eCommerce-bedrijf. En dat is waarmee wij je een handje kunnen helpen. Als ervaren Shopify Plus eCommerce-partner helpen we je graag met het opzetten van de juiste workflows voor je webshop.

Ben jij klaar voor superpowered eCommerce?

Neem contact op